Bra foder till Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    Bra foder till Tanganyika

    Jag har ett tanganyika kar med hästnosar, jullar och snäcklekare. Jag funderar litegrann vilket foder som optimalt för dessa. Jag har kört med mysis och pellets och dom har ätit det med god aptit. Jag har även gjort räkmix med övervikt på ärtor eftersom jag vet att hästnosarna behöver en fiberrik diet. Problemet är att det bara var hästnosarna som tar räkmixen när jag matade idag, visserligen var det första gången dom fick det om det spelar nån roll. Jag har för mig att jag har läst nånstans att det egentligen bara fibrerna dom behöver för att må bra och att de får detta genom skal från tex kräftdjur alltså mysis. Så min fråga är vilket foder ska jag köra med? Ska jag köra med en mix av alla, olika mat olika dagar eller helt skippa räkmixen och köra på som jag har gjort med pellets och mysis?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Ja du, Hästnosen är väl främst växtätare och det är ju defenitivt inte snäckskalslekaren... du har ett gastronomiskt dilemma där
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • gusten86
      • June 2008
      • 84

      #3
      Det dilemmat med snäcklekarna har jag löst med att ge dom köttfoder precis ovanför där dom har sitt revir fördelen är ju att dom är väldigt stationära.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        det tar ofta lite tid innan fiskarna vänjer sig vid ny kost.

        Räkmix och gärna lite cyclops är bra frysfoder
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gusten86
          • June 2008
          • 84

          #5
          Ok, då fortsätter jag som vanligt och ser vad som händer.

          Kommentar

          Arbetssätt...