Alternativ till ek/boklöv till räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Alternativ till ek/boklöv till räkor?

    Där vi bor är ekar sällsynta och bokar obefintliga. Eftersom jag förstått att dessa löv i brun, död form är viktiga för räkorna så undrar jag om det finns fler alternativ bland träden? Lönn? Björk? Någon som vet? Det är ju en bra tid framöver att samla på sig

    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    #2
    Räk-experterna, ho ho?

    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      De löv smo är bäst att använda är som du skriver bok och ek. De flesta andra löv är för mjuka och förmultnar på bara någon dag och riskerar att dra ner vattenkvalitén.
      Det man kan köpa hem isf är Catappablad från tex Ebay.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Vi fick ett jädra bra tips av Annika förra året; Torka blad av brännässla - och när de är kruttorra smula till ett fint pulver och ge några nypor till räkorna. Det finns också "räk-blad" att köpa i små paket. Jag köpte en packa sådana bladpaket förra året i Tyskland och har kvar massor fortfarande. Man kan knô ner ett helt löv - eller bryta upp dom i smådelar, och så sitter räkorna på detta och plockar. Det här är ju ett dyrt alternativ dock. Hoppas det kommer in lite tips på andra löv som finns gratis - jag är tyvärr osäker på vilka man kan använda!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är Catappablad som du köpte, Mats. Som du säger var de dyra, men via Ebay får du dem snorbilligt om man jämför...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #6
            Tack alla för svaren!
            Har någon provat med brännässlan? Här finns ju massor ännu så det kan jag plocka och torka.
            /Carina
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Brännäsllan är mer som foder, löven utnyttjar man genom att det växer bakterier på dessa som räkorna går och plockar av, förutom att de äter av bladen.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Brännäsllan är mer som foder, löven utnyttjar man genom att det växer bakterier på dessa som räkorna går och plockar av, förutom att de äter av bladen.
                Japp, det stämmer, brännässaln blir föda enbart. Catappabladen kan de sitta och plocka på i långa perioder - det verkar som att de gillar och behöver de små organismer som bildas där. Jag har torkat och smulat brännässla och blandat detta med vanligt räkfoder till ett pulver - det verkar funka fint!

                Kommentar

                Arbetssätt...