foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael.t
    • August 2011
    • 2

    foder

    hej jag har en fråga om koj och guldfisk mat. kan man ge det till ciklider ?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    helst inte. de innehåller så jäkla mycket fett så dina ciklider kommer bli överviktiga. har sett malawi som plivit matade med koi-mat. fyfan va de såg ut asså.

    Kommentar

    • mikael.t
      • August 2011
      • 2

      #3
      okej. min flickvän skulle köpa mat och då köpte hon koj mat. hur är det då till vanliga fiska som guppy

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det är till koi. inget annat. gå o byt den o köp rätt foder för dina fiskar

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          vanliga fiskar som guppies äter ju "vanligt" flingfoder...

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av CarroAnn
            vanliga fiskar som guppies äter ju "vanligt" flingfoder...

            hmmm.....för det första...vad är då "vanligt" flingfoder ?

            sist jag kollade så finns det typ 1254692124 st "vanliga" burkar i butiken.
            alltifrån rena grönsaksflingor till rena animaliska flingor.
            helt anpassat till olika fiskarter.

            för det andra, guppies är normalt en ganska anspråklös firre, den tar och tål det mesta.
            men även den har en viss begränsning.

            foder till koi är om jag har fattat det rätt anpassat till firrar som egentligen är utelevande firrar.
            dvs de tuffar normalt sett runt i dammar som har en temp som är långt under det vi har i normala
            kar inomhus, ergo, maten är anpassad till en utelevande firre, inte en innelevande i ett kar med
            23-29 grader i vattnet.

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • beyourself
              • September 2011
              • 7

              #7
              NEJ! absolut inte ska du göra det du kan ist köpa sera vipagran som alla fiskar kan äta, det är ett helfoder som räker länge

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                fast då skulle jag hellre säga tetra pro color.

                Kommentar

                • CarroAnn
                  • August 2011
                  • 110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa

                  sist jag kollade så finns det typ 1254692124 st "vanliga" burkar i butiken.
                  alltifrån rena grönsaksflingor till rena animaliska flingor.
                  helt anpassat till olika fiskarter.

                  .
                  Då borde du veta att det finns ett foder som kallas "huvudfoder för akvariefisk" som är till för all akvariefisk. Sen finns det ju olika burkar på det, som är olika kvalitet och med betydlig prisskillnad. Välj det som passar din plånbok bäst eller välj ett kvalitetsfoder... Jag har ju verkligen ingen aning om hur du resonerar! -.-'

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    skulle nog aldrig nånsin köpa "huvudfoder till akvariefisk". verkar nästan vara det sämsta alternativet! finns inte en möjlighet att detta är bra för ALL akvariefisk. such bullcrap.

                    ne välj ett foder för de fiskar du har.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      jag skulle absolut våga mata med koifoder.. det är ju inte så att du ska mata en livstid.. även i naturen går ju fiskar i perioder med mer och mindre fet mat.. fiskar äter ju generellt det som går in i munnen.. tom neontetror äter ju mindre fiskar och andra smådjur om de får chansen..

                      så som huvudfoder, tveksamt.. slänga burken för att damen köpt fel? absolut inte..

                      det finns så många som tycker så mycket att skulle man lyssna på alla skulle allt vara omöjligt.. är det en fisk som i naturen äter vegitabilisk kost ger man dem ju självklart det men så jävla noga tror jag inte att det är..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • bong
                        • November 2008
                        • 1087

                        #12
                        Jag har matat mina fiskar med koipellets, inga problem...
                        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          fast ni två, ettfett o bong. har inte ni lite större fiskar?

                          asså jag köper ditt argument till viss del ettfett. klart man KAN mata med det. men det jag ville få fram är att det inte är att rekomendera som huvudfoder eller det ENDA foder man har. men sure, nån gång kan de väl få smaka lite. tyvärr finns det ju många som bara kör med ett foder till sina fiskar år ut år in.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #14
                            Jag är väl en av dom som bara kör samma foder år efter år, men det funkar för mig, mina fiskar trivs och leker och får inga bristsjukdomar.Janne



                            malawi.forum24.se
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            fast ni två, ettfett o bong. har inte ni lite större fiskar?

                            asså jag köper ditt argument till viss del ettfett. klart man KAN mata med det. men det jag ville få fram är att det inte är att rekomendera som huvudfoder eller det ENDA foder man har. men sure, nån gång kan de väl få smaka lite. tyvärr finns det ju många som bara kör med ett foder till sina fiskar år ut år in.
                            Senast redigerad av malawijanne; 06 September 2011, 13:01.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              fast ni två, ettfett o bong. har inte ni lite större fiskar?

                              asså jag köper ditt argument till viss del ettfett. klart man KAN mata med det. men det jag ville få fram är att det inte är att rekomendera som huvudfoder eller det ENDA foder man har. men sure, nån gång kan de väl få smaka lite. tyvärr finns det ju många som bara kör med ett foder till sina fiskar år ut år in.
                              ja det har vi ju..

                              jo, förstod det.. är enig i huvudfrågan.. det är nog inte särskilt bra att mata sina malawi med koifoder men slår man ut en felköpt påse över en livstid tror jag att man har större risk att döda dem genom att typ.. ..dammsuga upp dem? procentuellt då..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...