Lämplig mat till abborrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Att 22 - 23 grader inte är nåt problem för abborrar är en sanning med viss modifikation. Det ligger i överkanten på vad de trivs med så mindre störningar kan få dem att reagera negativt, det får inte vara nåt strul om de skall smälta maten vid den temperaturen. Det hänger också mycket på hur det sett ut innan, plockar man upp en abborre ur sjön vintertid så stendör den om man sätter den i 22, har det varit 20 innan så vantrivs den vid 22, har den pinats i 25 så blir den glad och nöjd i 22.

    Min erfarenhet är att kallvatten som spyr ofta handlar om för hög temperatur (liknande fenomen finns hos andra djur, ormar spyr ofta om inte temperaturen passar) så det är ett bra ställe att börja kolla. 22 är lite onödigt till abborre så kan man få det lite svalare så är det bra. Men det handlar alltså inte bara om hur temperaturen ser ut just vid ett visst tillfälle utan även förändring över tid är viktigt och kan få fisken att spy, även om kanske förändringen rent av går till nåt som faktiskt vore bättre.

    Sen finns det naturligtvis annat som kan ställa till det, störningar, skitigt vatten, bråk i en grupp osv men ändå, jag håller faktiskt temperatur som huvudmisstänkt.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Abborre är inte som t ex lax när det gäller tempen utan har hellre lite varmare än svalare. Har aldrig råkat ut för att abborre spyr pga att det skulle vara för varmt. Finns ingen anledning att ha lägre än 22grader för deras skull. Klart att vilken fisk som helst som tas in vintertid utan långsam höjning av tempen dör.
      Den vantrivs inte av höjning från 20 till 22grader möjligen tvärtom och pinas inte av temp på 25grader. Att abborre skulle spy för att det är 23grader är knappast vanligt. Stress och kanske något med kranvattnet som är boven känns mest troligt för mig. Har en gång råkat ut för att abborre mått dåligt av kranvatten vid flytt från annat akvarium. Provade med Aquasafe och inga problem då. Men som inte ovanligt kan det vara svårt att lista ut exakt vad vissa händelser beror på.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        enda problemet är att hikari sinking innehåller 49% protein/10% fett..
        ...torrvikt. Så fort pelleten blötts upp (och blötas upp måste den innan den kan smältas av fisken) har den sämre näringsinnehåll än daggmasken/räkan, pga att pelleten saknar alla flyktiga eller lättoxiderade näringsämnen. T.ex. tas näringen från levande foder upp snabbare pga att enzymer i bytets mage och celler hjälper till med nedbrytningen.

        Däremot är det förstås så att fisken bara blir matad 1-2 gånger per dag, istället för att ha konstant tillgång på mat som de flesta har i naturen, och eftersom pelleten är torkad är den mindre än blötmaten, så fisken kan få i sig mer protein per matning med pellets.

        Men torrfoder använder man egentligen för att det är snabbt, enkelt och praktiskt, särskilt om man har mycket fisk, inte för att det är bättre.

        Sen är jag inte alls är säker på att man vill ha maximal broilertillväxt på sina abborrar. I varmt vatten med mycket mat växer abborrar mycket snabbt, och blir på kort tid väldigt stora och aggressiva.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • FlawoO
          • December 2009
          • 12

          #19
          Jag funderar starkt på att börja odla guppys för att ha som mat till abborrarna eller svärdbärare något enkelt iaf=)

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ursprungligen postat av Bygert
            Att 22 - 23 grader inte är nåt problem för abborrar är en sanning med viss modifikation. Det ligger i överkanten på vad de trivs med
            Det tror jag inte. Övre kritisk temperaturgräns för abborre är cirka 35 grader, ungfiskar har optimal tillväxt mellan 25 och 30 grader, medan vuxna abborrar föredrar vattentemperaturer mellan 18 och 25. Det är en värmeälskande art.

            En abborre som spyr vid 23 grader skulle jag tippa är sjuk, mätt, eller har fått för grovt foder.
            Senast redigerad av Azur; 04 September 2011, 12:20.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              Ursprungligen postat av FlawoO
              Jag funderar starkt på att börja odla guppys för att ha som mat till abborrarna eller svärdbärare något enkelt iaf=)
              du kan nog göra av med 70% av zoopets svärdbärarbestånd utan problem.. jag vet nog inte någon som lyckas "odla för eget bruk".. haha.. har du en damm över så kanske..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                ...torrvikt. Så fort pelleten blötts upp (och blötas upp måste den innan den kan smältas av fisken) har den sämre näringsinnehåll än daggmasken/räkan, pga att pelleten saknar alla flyktiga eller lättoxiderade näringsämnen. T.ex. tas näringen från levande foder upp snabbare pga att enzymer i bytets mage och celler hjälper till med nedbrytningen.

                Däremot är det förstås så att fisken bara blir matad 1-2 gånger per dag, istället för att ha konstant tillgång på mat som de flesta har i naturen, och eftersom pelleten är torkad är den mindre än blötmaten, så fisken kan få i sig mer protein per matning med pellets.

                Men torrfoder använder man egentligen för att det är snabbt, enkelt och praktiskt, särskilt om man har mycket fisk, inte för att det är bättre.

                Sen är jag inte alls är säker på att man vill ha maximal broilertillväxt på sina abborrar. I varmt vatten med mycket mat växer abborrar mycket snabbt, och blir på kort tid väldigt stora och aggressiva.
                mycket bra input!

                jag håller inte med dig helt och hållet med att det skulle vara för att det är enkelt och praktiskt då det är lätt att en fisk snöar in på antingen fisk ELLER räkor ELLER röda mygg etc.. med pellets kan man ju garantera att den får i sig det den behöver eftersom pellets ofta är "sekundärföda" om de får välja..

                iaf jag tar nog gärna maximal tillväxt även om jag ogillar att det skulle förknippas med kycklingar på preparat.. haha.. är man inte rustad för en stor aggressiv fisk nu lär man ju inte vara det senare.. köp kar först, fisk sen.. typ..

                men som sagt, jävligt bra input och klantigt av mig att inte säga det.. haha..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • FlawoO
                  • December 2009
                  • 12

                  #23
                  Någon kvar som läser? En av dom har fått misstänkt fenröta, En bit av stjärtfenan har försvunnit och det ser ut som att det försvinner mer och mer. Någon som vet vad man gör åt saken om det växer tillbax eller om det bara är o vrida nacken av den? Mvh

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Är det bara själva fenor växer det ut. Det är inte så att den blivit hackkyckling? Annars finns ju vanliga akvariemediciner att använda.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • SydpOlof
                      • January 2011
                      • 32

                      #25
                      Abborrars naturliga föda i det vilda är främst småfisk, kräftdjur och vatteninsekter. Så jag rekommenderar detta som foder till dina borrar Småfisk är ju inte svårt o få tag på, som platys eller liknande (tetror fungerar ju bra åt de mindre abborrarna). Kan ju starta ett litet odlingskar med guppys med. Dom fortplantar sig ju enkelt och snabbt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...