Lämplig mat till abborrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FlawoO
    • December 2009
    • 12

    Lämplig mat till abborrar?

    Tjena! Har ett gäng abborrar i akvarium och undrar nu vad som är lämplig mat? Kör med mask ock räkor nu, en eller annan harkrank har fått sätta livet till också. Men nu undrar jag vad det finns mer som är bra mat. Vitaminer osv ja ni förstår. Och så undrar jag om kompostmask är mer proteinrik än vanlig daggmask, Vilket jag tycker den borde vara men man kan aldrig va säker. Första inlägget här så ni får ha lite översyn=) \ FlawoO
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    pellets.. hikari sinking/cichlid gold..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Daggmask!

      Kommentar

      • FlawoO
        • December 2009
        • 12

        #4
        Ah okej tack! dom är dock lite kinkiga med pellets.provat någon gång bara men får svälta dom 2 - 3 dagar och sen prova då borde det funka=) tack för tipset åter igen=)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          klart värt att få dem på pellets.. bättre näringsvärde, smidigare att hantera, inget kladd och klet etc.. har du dessutom en grupp brukar de trigga varandra..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • FlawoO
            • December 2009
            • 12

            #6
            Okej då sattsar jag på det, åker te fiskaffärn såfort jag slutar jobba imorron=)

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              klart värt att få dem på pellets.. bättre näringsvärde, smidigare att hantera, inget kladd och klet etc.. har du dessutom en grupp brukar de trigga varandra..
              Definiera "bättre". Variation är "bättre" än pellets.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                bättre som i att det är svårt att komma upp i samma mängd protein/fett/vitaminer genom att mata något annat.. visst, daggmask/levande foder/fiskfilé/räkor är jättebra.. enda problemet är att hikari sinking innehåller 49% protein/10% fett.. strömming innehåller 16% protein/ 9% fett/ 70%vatten.. de saltvattensfiskar (generellt mycket bättre näringsinnehåll än sötvattensfiskar) som har högst proteinhalt ligger runt 25-30%.. det jag försöker säga är att en fiskbit tar betydligt större plats i magen i förhållande till hur mycket näring det innehåller..

                det optimala vore ju självklart att mata rovfisk med foderfisk som går på sin naturliga diet.. dvs att du anlägger en egen sjö med ett fungerande ekosystem som du trålar från.. abborrar är dessutom satans hungriga varelser och får in mycket i munnen precis som gäddor.. alltså ska du mata 2-3ggr per dag med insekter, småfisk (matade med sin naturliga diet) och mask.. det blir rätt dyrt och osmidigt.. dessutom är det inte ovanligt att de tar fiskar 30% av sin egen storlek när de är små för att växa till sig då metabolismen går på turbo och fisken tar varje chans att skaffa sig en fördel mot sina konkurenter.. jag vet inte hur "humant" det är om man kan undvika det..

                så, mitt förra inlägg kanske var lite klantigt om man ska gräva i dess navel..

                för att förtydliga, det är väldigt bra om du kan få in din fisk på pellets men självklart variera kosten som du gjort med vilket husdjur som helst.. jag har sett rovfisk som bara äter röda mygg exempelvis, de är lätta att starta fisk på men helt värdelösa i längden.. de fiskar som bara går på röda mygg ser aldrig fullt utvecklade ut, väger många gånger lättare än lika gamla artfränder och ser ut att ha bristsjukdomar.. detta är något jag aldrig sett hos en fisk som bara äter pellets därav mitt propagerande för pellets.. sen tänker jag att en fisk som är van vid levande (daggmask) som blir 30cm+ och dessutom är rätt elak av naturen blir svår att hålla mätt på daggmask och dessutom kan bli svår att vänja vid dött..

                men som johanski sa, variation är självklart bäst men det antog jag att du förstod..
                Senast redigerad av ettfettbranamn; 31 August 2011, 07:07.
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #9
                  +

                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • FlawoO
                    • December 2009
                    • 12

                    #10
                    Riktigt bra skrivet! Tack som fan Ah självklart varierar jag kosten. Nej när dom blir lite större tänkte jag köra med levande fisk, Annars blir det som du sa ett jävla grävande efter mask;D Men jag kör in på fodret sen börjar jag variera med mask alla möjliga flygdjur o en o annan lite fisk osv=) Mvh

                    Btw när ni endå är här. Igår bytte jag vatten och sen matade jag dom med dyngmask, Men efter ca 20min så hostade varenda en av dom upp all mask dom hade ätit. Någon idé om varför det kan ha blivit så? Tempen ligger runt 22-23 grader ifall det skullle ha nångon betydelse?
                    Mvh
                    Senast redigerad av FlawoO; 31 August 2011, 21:19.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Jag matar med daggmask och tycker det är en bra lösning, det är ju inte så att jag är ute efter några broilerabborrar heller, de får gärna växa i måttlig takt.

                      När kallvattensfiskar spyr upp maten så ligger för hög temperatur väldigt bra till som förstahandsgissning.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • FlawoO
                        • December 2009
                        • 12

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Jag matar med daggmask och tycker det är en bra lösning, det är ju inte så att jag är ute efter några broilerabborrar heller, de får gärna växa i måttlig takt.

                        När kallvattensfiskar spyr upp maten så ligger för hög temperatur väldigt bra till som förstahandsgissning.
                        Jag har också kört det, Men vill variera lite mest för deras egen skull =) Detdär med temperaturen hade jag som misstanke. Nu ligger tempen på 22 men nu ska dom inte få något annat förns dom har lärt sig äta pellets. Någon som har någon idé om hur man lättast fr dom att äta det? Eller är det bara lägga i tills dom äter det?=) Mvh

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Den tempen är inga problem för abborrar. Kan tänka mig stress av vattenbytet mer isf. Hur stort är akvariet?
                          Prova att peta in pellets i vanliga räkor ett tag och testa med bara någon pellets allteftersom. Äter dom inte så lämna inte kvar resterna. Som Hikaris, har just den men inte testat in än, är ju bra med tanke på t ex vitaminer. Men kör man bara med pellets blir inte magen s a s full så att variera med räkbitar, mysis, hela/bitar av fisk eller annat kan vara bra.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • FlawoO
                            • December 2009
                            • 12

                            #14
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Den tempen är inga problem för abborrar. Kan tänka mig stress av vattenbytet mer isf. Hur stort är akvariet?
                            Prova att peta in pellets i vanliga räkor ett tag och testa med bara någon pellets allteftersom. Äter dom inte så lämna inte kvar resterna. Som Hikaris, har just den men inte testat in än, är ju bra med tanke på t ex vitaminer. Men kör man bara med pellets blir inte magen s a s full så att variera med räkbitar, mysis, hela/bitar av fisk eller annat kan vara bra.
                            Jag provade igår kväll och idag att peta in i räkor och det funkade utmärkt sen provade jag att bara lägga i en pellets men den spottade dom ut direkt, Om det går någon vecka eller 2 o dom fortfarande inte sväljer pellets, Tycker du då jag ska köra på svält-metoden o köra på de tills dom äter det? 250L ligger karet på men är på jakt efter ett någorlunda billigt 600L kar. Mvh

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              eat or die funkar alltid.. men kör varannan räka, varannan pellet så du håller dem på spänn.. eller stoppa pellets i räkor / låt dem ligga i räkorna medan de tinar så de tar smak.. det ska inte vara några problem.. fick precis in min gädda på pellets..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...