Extragott (och näringsrikt) foder till guramihona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Extragott (och näringsrikt) foder till guramihona?

    Har en guramihona som sedan inköpet varit 'blyg och försynt'. Tyvärr är hon det med/kring mat med. Ska fundera, sen smaka, sen spotta ut, sen fundera en stund till, prova igen och okej det var ätbart. Fundera en stund till, smaka, spotta ut - ja ni fattar.

    Innan hon hunnit tänka klart på saken är maten slut. Hon är tyvärr lika 'fundersam' när man handmatar, och när det blir 'för mycket sällskap' vid maten backar hon undan.

    Således är hon fruktansvärt mager. Såpass att jag seriöst börjat oroa mig för hon faktiskt ska 'tyna bort'.

    Jag flyttade i halv desperation ur henne ur det stora karet och till yngelkaret. För litet eg (även om det är en ung hona och liten), men för att ge henne lugn och ro och få henne att äta upp sig lite.

    Hon är dock sådär halvintresserad av vad som bjuds, hon äter och hon har aptit men äter lite så att säga. Provat med olika flingfoder, granulat (mycket intresserad men bara spottar), ärtmix samt fryst artemia.

    Hon 'jagar' gärna maten, far en 'tuss' fryst artemia förbi triggar hon direkt och hugger den. Och kanske var tionde gång äter hon upp - de andra spottar hon ut igen och förlorar intresset. Mycket svårflirtad dam alltså.

    Men iom att aptiten och viljan att äta ändå FINNS där, så borde det ju gå att lura igång henne och göda upp henne. Helst innan hon 'svälter ihjäl'.

    Har btw provat mata ofta, sällan osv men ingen skillnad. Hon tycks dock tycka yngelkaret är helt okej trots sin litenhet och cruisar lugnt omkring och spelar med spröten.
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    mm, det är ett problem när fiskar är så. Hade själv en gurami som faktiskt tynade bort vad det än bjöds på.
    Samma beteende som din men tynade bort mer och mer, funderade i slutet på om den inte hade någon sjukdom trots allt.

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      #3
      Har du provat med röda mygglarver? Ska tydligen vara godis för fiskar, tydligen inget bra foder, men kan används just för att få igång aptiten hos en matvägrande fisk.
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        jag hade en platy en gång, i en hel månad åt den nästan bara röda mygglarver

        Kommentar

        • esoxlucius74
          • October 2009
          • 493

          #5
          Om hon "jagar" maten, kanske du kan testa att använda en liten spruta fylld med matbitar (röda mygglarver) som du sprutar ut framför nosen på henne??
          360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
          16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Nykläckt artemia, kanske?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...