"Tångräkor"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    "Tångräkor"?

    Hej!

    Just nu befinner jag mig på Gotland och igår när vi var vid stranden fick jag syn på en massa små räkor i tången - kan det vara tångräkor? Hursomhelst åkte jag iväg och köpte en håv, tog med en burk och håvade upp en massa små räkor, från 0,5 - 3 cm stora. Rätt olika i färgen också, några genomskinliga, några rödaktiga, andra nästan svarta och så alla nyanser däremellan. Jag frös in dem och tänkte mata mina fiskar med dem när jag kommer hem men jag undrar om det är någon risk att skalen är för hårda på de största räkorna? Jag misstänker att jag får hacka dem, jag har ingen fisk som kan äta en 3 cm-räka (tror jag!).

    Hälsningar
    Jennifer (som inte alls vill åka hem på måndag )
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det kan vara tångräkor - det finns minst en, kanske två arter vid Gotland - men troligen var det antingen pungräkor ("mysis") eller märlkräftor.

    Samtliga är bra foder åt fisk som är stora nog att äta dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det kan vara tångräkor - det finns minst en, kanske två arter vid Gotland - men troligen var det antingen pungräkor ("mysis") eller märlkräftor.

      Samtliga är bra foder åt fisk som är stora nog att äta dem.
      Märlkräftor ser det ut att vara, stämmer bäst med den beskrivningen som jag hittar på google! Men om man måste skära dem i småbitar, är det fortfarande bra foder? Inte ens mina skalare tror jag skulle kunna äta en av de största som jag har fångat...

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Javisst. Frys dem, sen snabbtinar och hackar du dem innan matning bara.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...