Köttfärs som foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Köttfärs som foder?

    Jag vet att det debatterats om kött från landdjur/varmblodiga djur är lämpliga eller rentav farliga för akvariefisk. Vanligaste argumentet mot, är animaliska fettet i detta kött som ev. är skadligt för tarmsystemet.

    När jag nu övergått från röda mygglarver (som mina Channor fick feeding frenzy över) till oxhjärta (som också orsakar feeding frenzy), undrar jag om det inte skulle fungera med köttfärs ändå? Ja nötfärs som är magert då.

    Har man kommit fram till något säkert vad gäller den diskussionen, eller gissas det mest? Det vore väldigt mycket smidigare och billigare med nötfärs än att köpa oxhjärta i zoobutiken varje gång det är dags för mina mini-vithajar att frossa.
  • Kaptenen
    • May 2011
    • 6

    #2
    Har hört att vissa matar med köttbullar utan problem, så köttfärs borde ju inte vara nåt problem, om man inte tänker på vattenkvalitén förstås om en eller två bitar råkar ligga och ruttna i några dygn
    Water forever, life forever

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det handlar inte bara om att fettet utan även om att proteinerna inte fungerar eftersom det som kommer från däggdjur (som är varmblodiga, medan fiskar är kallblodiga) har en annan smältpunkt.

      En del har löst detta genom att kraftigt höja temperaturen på vattnet, men då måste man ju ha fiskar som tål en väldigt hög temp (minst 30 grader) som t.ex. diskus. Andra nackdelar med hög temperatur är att energikostnaderna ökar rejält, fiskens ämnesomsättning ökar (=kortare livslängd för fisken).
      Andra nackdelar med däggdjurskött som foder är att det blir rejält mycket skitigare i akvariet (pga fiskens ökade ämnesomsättning och INTE pga att "köttbullar" ruttnar i akvariet) och det är därför inte lämpligt att ha inredning i ett sådant akvarium och det krävs också betydligt tätare och större vattenbyten.

      Så i stort sett bara nackdelar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Jag tänkte mig att oxhjärta ju är kött från ett varmblodigt djur och det tycks ju vara empiriskt godkänt av akvarister...så varför köttfärs inte skulle gå med det resonemanget förstår jag inte om inte just oxhjärta har en uppbyggnad bestående av andra proteiner än övriga landlevande däggdjur?

        Hursomhaver så vet jag att ex. insekter är utmärkt mat för Channor, men problemet är att hålla sex stycken mätta både sommar o vinter på den kosten som måste fångas utomhus.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av perfetto
          Jag tänkte mig att oxhjärta ju är kött från ett varmblodigt djur och det tycks ju vara empiriskt godkänt av akvarister...så varför köttfärs inte skulle gå med det resonemanget förstår jag inte om inte just oxhjärta har en uppbyggnad bestående av andra proteiner än övriga landlevande däggdjur?.
          Oxhjärta accepterar en del (men inte alla) till just diskus, men som jag skrev ovan så har de då också en rejält hög temperatur på vattnet, gör mycket stora vattenbyten och har oinredda akvarier.

          Just insekter räknas väl för övrigt till de kallblodiga djuren om jag inte missminner mig - så de borde ju vara OK i alla fall ur den synpunkten
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 August 2011, 20:44.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Oxhjärta accepterar en del (men inte alla) till just diskus, men som jag skrev ovan så har de då också en rejält hög temperatur på vattnet, gör mycket stora vattenbyten och har oinredda akvarier.

            Just insekter räknas väl för övrigt till de kallblodiga djuren om jag inte missminner mig - så de borde ju vara OK i alla fall ur den synpunkten
            - Okey, hög vattentemp fungerar utmärkt till mina Gachua/Limbata som är just tropiska, men jag tror inte jag vill hålla hög temp ändå.
            Insekter är prima ja...men orka gå omkring o fånga de mängderna... *stööön*

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av perfetto
              - Okey, hög vattentemp fungerar utmärkt till mina Gachua/Limbata som är just tropiska, men jag tror inte jag vill hålla hög temp ändå.
              Nej för de behöver det ju inte och det kostar ju en hel del pengar

              Insekter är prima ja...men orka gå omkring o fånga de mängderna... *stööön*
              nej det förstår jag, särskilt framåt vintern


              Kan du inte köpa fisk, eller räkor och mala ner. Kg-priset är väl ungefär samma
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nej för de behöver det ju inte och det kostar ju en hel del pengar


                nej det förstår jag, särskilt framåt vintern


                Kan du inte köpa fisk, eller räkor och mala ner. Kg-priset är väl ungefär samma
                - Det lär bli så hursomhelst. Sommartid fångar jag fiskyngel i havet här och en del insekter ute, men vintertid blir det dyrare kosthållning för de små rov-liven.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Kan uppdatera mat-diskussionen med att jag nu vant både Channor och Black Mollys att äta torsk istället. Detta, vanligt flingfoder + en o annan försigkommen insekt borde väl ge en varierad kost bra nog för stadiga små rovfiskar.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    Kan uppdatera mat-diskussionen med att jag nu vant både Channor och Black Mollys att äta torsk istället. Detta, vanligt flingfoder + en o annan försigkommen insekt borde väl ge en varierad kost bra nog för stadiga små rovfiskar.
                    Det tror jag blir alldeles utmärkt.
                    Ännu bättre tror jag vore en räkmix med säg typ 30% fisk, 30% räkor med skal, 20% ärtor spetsade med lite C-civtaminer.

                    Torsken förbättrar ju inte färgerna, men det gör räkorna
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det tror jag blir alldeles utmärkt.
                      Ännu bättre tror jag vore en räkmix med säg typ 30% fisk, 30% räkor med skal, 20% ärtor spetsade med lite C-civtaminer.

                      Torsken förbättrar ju inte färgerna, men det gör räkorna
                      vad ska de sista 20% va då?

                      perfetto; om du inte vill fånga insekter så kan du ju köpa syrsor och kanske odla på dom?
                      alternativt så kan du ju odla muterade husflugor utan vingar. men det kanske inte blir så mycket mat till fiskarna..

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det tror jag blir alldeles utmärkt.
                        Ännu bättre tror jag vore en räkmix med säg typ 30% fisk, 30% räkor med skal, 20% ärtor spetsade med lite C-civtaminer.

                        Torsken förbättrar ju inte färgerna, men det gör räkorna
                        - Jag tror att räkor med skal blir aktuellt först när de vuxit till sig en smula. I dagsläget är "Bengt" störst med sin decimeter, och han sliter centimeterstora stycken ur fiskblocket jag matar med, men en hel räcka blir nog för stort även för honom ännu....och i synnerhet för de andra Channorna där vissa är bara hälften så stora än.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av freddi36
                          vad ska de sista 20% va då?

                          perfetto; om du inte vill fånga insekter så kan du ju köpa syrsor och kanske odla på dom?
                          alternativt så kan du ju odla muterade husflugor utan vingar. men det kanske inte blir så mycket mat till fiskarna..
                          - Nja, odla insekter hemma är jag inte så pigg på.

                          Kommentar

                          • Fredrik Metcalf
                            • January 2007
                            • 512

                            #14
                            Du mixar räkor, ärtor och allt annat gott till en tjock smet som du sen matar med.
                            Fredrik Metcalf (MrLogic)
                            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av freddi36
                              vad ska de sista 20% va då? karna..
                              Sorry - 40-40-20 skulle det förstås vara
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...