Ärtor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Ärtor

    Jag tänkte ge mina fiskar ärtor. Jag har frysta ärtor. Ska jag koka de först och sedan lägga i en hel ärta i akvariumet?

    //Sofia
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Jag kokar dom först och trycker sen ut innehållet ur skalet och släpper i innehållet sen, dom har svårt att komma åt när det är skal på och skalet blir kvar sen i karet annars
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Lägg dom i ett glas och micra =)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Dom skall helst inte kokas ellelr micras - det minskar ju bara vitamininnehållet. För en del herbivora arter så kan dock skalet vara lite hårt men då håller man bara ärtan i vattnet och trycker till lite lätt så brukar innehållet ploppa ut skalet

        Sedan om det är ett bra foder för dina fiskar beror ju som sagt på vilka fiskar som du har, men jag antar att det är herbivora arter.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Jag låter dem tina i ljummet vatten, trycker till lite så ärtan åker ur skalet och färdigt. Finns ingen anledning stå och koka dem eller liknande.

          Kommentar

          • lorvimorven
            • August 2011
            • 146

            #6
            Okej tack så mycket

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Gör ni liknande med broccoli? Att ni tex stoppar det i lite varmt vatten eller kör ni ner det fruset?

              Kommentar

              • lorvimorven
                • August 2011
                • 146

                #8
                Ärtor var ingen hit. Vad kan man prova annars då?

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vanish
                  Gör ni liknande med broccoli? Att ni tex stoppar det i lite varmt vatten eller kör ni ner det fruset?
                  Jag lägger broccolin i ett glas med kallt vatten, när den har töat så släpper jag i den och den sjunker till botten.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • slade
                    • May 2010
                    • 159

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vanish
                    Gör ni liknande med broccoli? Att ni tex stoppar det i lite varmt vatten eller kör ni ner det fruset?
                    Jag kör "resterna" från middagen, dvs kokt brocolli. Har inte tänkt på det kanske man tappar en massa näring då också eller?
                    450 L SA
                    80 L SA

                    Kommentar

                    Arbetssätt...