Kläcka artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #31
    Nitton timmar är kort tid. Det är en väldigt liten del av äggen som brukar kläckas så tidigt. Efter 24-30 timmar är mer normal tid att utgå ifrån. Även efter det så brukar det kläckas mer. Du kan inte döma ut äggen som dåliga när de inte ens har fått tid på sig att kläckas. Du behöver inte oroa dig för att lite ägg åker med heller.

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #32
      Idag har det blivit fler artermia kläckta men det är fortfarande långt under 80% som skulle vara kläckningsgraden. Jag funderar på om det är så att det är för kallt i vattnet. Det ska ju vara ca 28 grader varmt i vattnet och det blir det ju inte i med att jag tog kallt vatten, det enda som möjligtvis kan värma är den lilla skrivbordslampan som lyser på ena sidan. Har funderat på att flytta den så den står på ena lysrampen, då blir det i alla fall lite värme så länge den lyser men då blir ju problemet (om jag ens lyckas flytta den dit utan att blanda runt äggen allt för mycket) att lampan till äggen väl ska vara tänd dygnet runt och då blir nog inte fiskarna i karet under lysrampen så glada. Det har inte varit någon sol en enda minut sedan jag gjorde i ordning äggverksamheten så den har inte kunnat bli varm av det heller. Hur gör ni andra för att komma upp i 28 grader?

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #33
        Jag sätter burken på täckglaset, har förvisso en inhandlad hål_i_mitten-kläckare som är något snyggare än glassburksmodellen men inte bättre. Dessutom bör man vara lite skeptisk till kläckningsprocent, den beror på flera faktorer och är inget man kan lita på.

        Tobbe

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #34
          Har du lampan bara tänd på dagen då när det är tänt till fiskarna eller?

          Jag antar att det är lättare att få över dem på rätt sida om man har tänt hela tiden när man använder glassburk.

          Jo klart att det kanske inte blir exakt 80% men det ser ut som att det är väldigt långt ifrån 80% på mitt försök. Men som sagt tror jag att det handlar mycket om att det är för kallt.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #35
            tvivlar jag på. mitt står i köket. fast jag har ju typ 24-25 grader här hemma. hur mycket salt har du?

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #36
              Jag har 20 gram salt i enl beskrivningen här på zoopet.

              Fast det står ju att idealiska tempen ska vara 27-28 grader.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                hur mycket vatten? jag tar en rågad matsked till 1L. rör om tills det löst sig.

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #38
                  Det står i beskrivningen under artiklar att man ska ha 20 gr till 1 liter vatten och det är vad jag har haft. Ja jag rörde tills det hade löst sig.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39
                    kan vara det. för lite salt. jag har hört rågad matsked. o det har jag alltid kört o det funkat kanon jämt

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #40
                      Jag använder 30g per liter men tror inte det är kritiskt. Prova med lite mera salt.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • olof b
                        • March 2005
                        • 262

                        #41
                        Jag brukar aldrig bry mig om allt det där jobbiga med att kläcka artemia. Jag lägger bara salt, ägg och vatten i en plastlåda. efter 36 h är äggen kläckta och då skopar jag ner hela sörjan i akvariet. Artemia, ägg, salt och vatten. Det har alltid funkat utmärkt för mig då det gäller yngel från SA ciklider. Jag tror det är extremt sällan som fisk skulle dö av förstoppning erter att ha fått i sig för mycket artemia skal. Om det är ett litet yngelakvarium får man byta vatten rätt ofta så att inte salthalten blir extrem, men det gör man ju ändå när man har smått.

                        mvh

                        olof
                        Malmö Lund Cycle Chic:
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...