Kläcka artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Kläcka artemia

    Det finns säkert tusen trådar med detta men jag har sökt och många utav länkarna verkar inte funka i de gamla trådarna.
    Jag har alltid bara gett fryst foder och flingfoder men på många stället står det att man kan kläcka artemia själv och på tradera finns det ofta ägg att köpa och därför börjar jag bli lite fundersam på om det kanske vore något att prova.

    Antar att de är bättre näringsmässigt än frysta och att det är lite spännande för fiskarna att få färskt foder.
    Har läst bland annat artikeln här på zoopet och det verkar ju faktiskt inte så svårt. Om man använder skalad artemia måste man då dela på glasslådan? Varför ska man skölja dem efteråt? Måste man det även om man har skalade?
    Det verkar ju lite lättare med skalade med tanke på förstoppningsrisken om det följer med skal. Kan de smita från glasslådan och bli nauplier överallt?

    Något annat jag bör veta om jag ska prova?


    Kan man göra detta med dafnier oxå?
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Jag använder mig av denna artemiakläckare. Mycket enkel att använda.

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Vilken då Kan inte se någon.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Det finns en artikel här på zoopet om hur man kläcker i glasslåda. Busenkelt och toppenkäk till ffa mindre fiskar och yngel. Många större firrar bryr sig dock inte om så smått foder.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Jo men den har jag läst. Men visst är det oskalad artemia de använder i artikeln? Jag tror att om jag ska prova så blir det nog skalad då jag läste att fiskarna kan bli förstoppad om man inte får bort allt skal. Om man använder skalad måste man då dela glasslådan? Varför sköljer man dem? Är det för att få bort skalet? Måste man då skölja om man använder skalad?

          Vad fint att de passar till små fiskar för det är det jag har mest. Nyckelhålsciklider är de största men de kan ju få annat foder om de inte vill äta nauplier. Men om man matar med dem levande kan det bli nauplier kvar i akvariet som massa små äckliga kryp?

          7000 frågor känns det som men kan man inte måste man ju fråga

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            man använder artemia ägg. http://www.pwss.se/home.php?cat=280
            inte skalad artemia.

            jag sköljer inte längre men jag antar att man gör det för att få bort saltet. är ju rätt mycket salt i vattnet.

            välsigt smidigt att mata med en sånhär spruta ( finns på apotek) o sen en bit slang. artemia är främst yngelmat. de är nämligen väldigt välsigt små de hä'r djuren. 1 kryddmått är ca 200 000 ägg.

            bilder o en film på när jag matat :P

            Bifogade filer

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Ursprungligen postat av cillan
              Vilken då Kan inte se någon.
              Här. Trodde jag laddade upp en länk :P

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                235:- kronor för mycket. när det fungerar exakt lika bra med en glassbunke

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  man använder artemia ägg. http://www.pwss.se/home.php?cat=280
                  inte skalad artemia.

                  jag sköljer inte längre men jag antar att man gör det för att få bort saltet. är ju rätt mycket salt i vattnet.

                  välsigt smidigt att mata med en sånhär spruta ( finns på apotek) o sen en bit slang. artemia är främst yngelmat. de är nämligen väldigt välsigt små de hä'r djuren. 1 kryddmått är ca 200 000 ägg.

                  bilder o en film på när jag matat :P

                  http://www.youtube.com/watch?v=107wGQRIbRc

                  Cool film!! Ser riktigt nice ut för fiskarna att få sådan mat och borde ju vara särskilt bra för mina dvärg tandkarpar som ju är små.


                  Jag har läst någonstans att det finns skalade artemiaägg för kläckning (glömde nog ordet ägg ovan och var alltså det jag menade i inlägget innan). Använder man sådana så slipper man ju risken med förstoppning på grund av skalen, om det nu fungerar med skalade.

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Ursprungligen postat av Auratusen
                    Här. Trodde jag laddade upp en länk :P
                    http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=279&page=1
                    Trodde nästan det

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #11
                      Jag vill inte ha massa äckliga kräldjur överallt. Kan de smita?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        asså äggen kommer ligga kvar i glassbunken. artemian simmar ju iväg från dom. skalade artemia tror jag inte man kan kläcka ens. det är redan kläckt artemia som är frystorkad eller så.

                        asså du kommer inte få massa äckliga kräldjur i karet. de behöver saltvatten för att överleva. de kommer inte leva mer än max någon dag i karet. så de kan inte smita.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Precis som hannes säger så är äggskalen kvar. Det är därför man delar av bunken och belyser den sidan man inte lagt äggen i, de dras mot ljuset när de kläckts. Jag har mina glasslådor vid fönstret så då har jag alltid ljus från rätt håll sas.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #14
                            I nionde stycket i den här artikeln står det att man kan använda skalade ägg, http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=71&site=1. Hoppas nu bara ingen halshugger mig för att jag länkar dit.

                            Jag vet inte vilket som är rätt eller fel.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              okej a jag kan ha fattat fel. jag har då aldrig brytt mig om vilket o har aldrig nånsin varit med om någon förstoppning bland mina yngel. lite skrämselfakta det där tror jag.

                              men om du använder en glassbunke så är det ytterst osannolikt att du får med dig skal då de stannar på ena sidan. ( se bilden ja la upp innan)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...