Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    Kampfisk

    Min kampfisk har nu inte ätit på 1 vecka (köpte honom då). Igår så tog jag med bananflugor som odlades i en papperskorg med bananskal och slängde i 4 stycken. Bedövade dem i kylen först sen när de kom i vattnet började de röra på sig. Stängde av pumpen då jag har rätt bra ytcirkulation.
    Han käkade då 1 bananfluga sen kollade han in en annan men åt inte så jag tog ur dem.
    Kardinaltetrorna fick vanligt flingfoder och åt med stor aptit men inte kampfisken.

    Idag fick tetrorna mat igen och kampfisken fick syn på en dalande flinga som han störtade mot och käkade men spottade ut. Detta upprepade han 3-4gg. Gillar inte flingfodret alltså.
    Slängde i 4 banaflugor igen och han låg precis under ytan och kollade på en men åt inte någon.

    Känns som att många betta är kräsna. Jag vill gärna ge honom levandefoder i kombination med torrfoder. Vad kan ni rekommendera? Någon annan sorts torrfoder? Fryst mat? Levande artemia kanske? Artemia tänker jag är för smått kanske.

    Vore kul med nåt man kan släppa ner som simmar runt och lever i karet som kampfiskar gillar.
    112l Aquadiversa
    20l Nano
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Min kampfisk var också lite kräsen de första dagarna. Jag tror han var van vid en viss sorts mat. Du kan ju alltid fråga i butiken där du köpte honom vad han brukar äta.
    Min kampfisk gillar svarta mygglarver, räkmix. Men även torrfoder ibland. Han är rätt förtjust i Aquatic Natur-Tropical Excel Color. Ett slags små granulat. Han försöker sej även på sådana tabletter som jag trycker fast på rutan.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Yobaman
      • August 2011
      • 45

      #3
      Frysta mygglarver och räkmix? Hört att de smutsar ner ordentligt i karet. Helst vill jag släppa i nåt som han kan jaga och gillar.

      Jag stänger av min pump vid matning då jag har rätt hög ytcirkulation, är det nödvändigt överlag? Annars åker allt runt och sprider sig. Jag har ju så pass lite fisk än så länge så det kan ibland bli lite över eftersom det bara är tetrorna som äter flingor så då håvar jag upp dem enkelt eftersom de ligger på ytan länge.
      112l Aquadiversa
      20l Nano

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Jag köpte ett torrfoder i granulat-form till min kampis. Vid första matningen tog han en bit och spottade ut. Vid nästa matning tog han en och käkade upp, nästa bit spottade han ut. Vid tredje matningen så kunde jag inte närma mig karet utan att han simmade upp till ytan och spanade efter käk och nu blir han så exalterad av fodret att han till och med hoppar upp och tar maten från fingret på mig.

        Men som svea skriver kan det mycket väl vara så att han är van vid ett visst foder från butiken och det du ger är förmodligen inte samma så han behöver nog vänja sig

        Min kampis käkar gladeligen upp spirulina-tabletten som jag lite då och då ger snäckorna i karet
        Räkbiten


        Kommentar

        • Yobaman
          • August 2011
          • 45

          #5
          Köpt frusen vuxen artemia nu och ska se vad som händer. Karfinalerna lär gilla det också hoppas jag. Blir mer varierat då.
          112l Aquadiversa
          20l Nano

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Han har med största sannolikhet vant sig vid det fodret han har fått innan, till sist så kommer han äta det som du bjuder på. Har upplevt att många kampfiskar brukar vara kräsna med maten i början.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Min Bertil tiggde inte mat alls de 2 första dagarna, kanske för han inte gillade det han fick. Men nu, riktar jag blicken mot karet så kommer han fram direkt och tigger.
              Räkbiten


              Kommentar

              • Yobaman
                • August 2011
                • 45

                #8
                Testade med frusen artemia och den åts av kardinalerna. Kampfisken åt några stycken men var väldigt långsam och spanade in de ett tag. Efteråt sökte han runt lite där de landat på botten och åt ett par till så antar att det var hyfsat iaf
                Kör med flingfoder och artemian nu så det blir lite variation.
                112l Aquadiversa
                20l Nano

                Kommentar

                Arbetssätt...