Matning av artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    Matning av artemia?

    När man ska mata med nykläckt artemia - ska man stänga av filtret eller ej? Tänkte på att en hel del bör väl åka direkt in i filtret?
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    #2
    Jag stänger av min pump när jag matar överlag då jag har så mycket ytcirkulation. Du kan väl stänga av under tiden du matar och sen slå på, har du den inte av för länge så spelar det ju ingen roll.
    112l Aquadiversa
    20l Nano

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag stänger med av filtret nån minut innan jag matar

      tips. ta en såndär plastspruta. finns på apoteket. o sen en bit luftslang ca 10-15 cm. så kan du punktmata. lätt att suga upp artemian med.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Japp, gör en sån där matarspruta som hannes visar, super att ha! Själv har jag längre slang, runt 40cm som jag har stadgat med en plastpinne så jag lätt kan nå ned till yngel och annat som kan behöva matas vid botten.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Om man har fryst så borde det väl inte riktigt vara samma "problem" va?
          Stänger ni alltid av pumpen när ni matar eller är det bara vid just denna matning?

          Kommentar

          • Yobaman
            • August 2011
            • 45

            #6
            Jag stänger alltid av så att jag kan plocka upp eventuellt överbliven mat då jag har så lite fiskar än. Jag satsar på god ytcirkulation så det skapar ju en del spridning. När jag har mer fisk kanske det blir onödigt.
            Körde med frusen (tinad) artemia idag och den flyter ju inte. Har inte så mkt cirkulation i vattnet men slipper helst att det sprids och lägger sig lite överallt när fiskarna är tröga. Mitt akvarium är ju ganska nystartat så vill inte skapa nåt nitritproblem.
            112l Aquadiversa
            20l Nano

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Med en sån spruta som hannes och jag snackar om kan man först tina fryst foder i valfri behållare, typ glas, decilitermått eller vad som helst. Då kan man suga upp småportioner och mata stötvis med så fiskarna käkar upp precis allt. Busenkelt!
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Ursprungligen postat av Moving Waves
                Med en sån spruta som hannes och jag snackar om kan man först tina fryst foder i valfri behållare, typ glas, decilitermått eller vad som helst. Då kan man suga upp småportioner och mata stötvis med så fiskarna käkar upp precis allt. Busenkelt!
                Okej va bra! Jag har en sån spruta just nu för att spruta Carbo på växterna. Är det illa om jag använder samma till att mata? Iaf tills jag springer förbi ett apotek nästa gång och kan skaffa en till

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  skulle nog tagit en egen til matningen

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    skulle nog tagit en egen til matningen
                    Okej, då väntar jag tills jag går förbi apoteket nästa gång =)

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      liten film på när jag matat lite yngel med artemia

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Om du bara sköljer igenom den efter att ha haft ec i den så går det fint att mata med, har gjort det själv många ggr. Men visst kan det vara bra med två om du känner dig nervös.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Yobaman
                          • August 2011
                          • 45

                          #13
                          Sen kostar en sån spruta inte mycket så varför inte.
                          112l Aquadiversa
                          20l Nano

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #14
                            Det va därför som jag tänkte ha två, men åker inte en extra sväng för att skaffa den utan det får bli nästa gång jag har vägen förbi. Kostnaden är inget problem eftersom jag fick förra gratis och kan nog lyckas få en till gratis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...