Foder till siamesisk algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Foder till siamesisk algätare?

    Har två olika kar med 4 st siamesiska algätare i varje. Införskaffades för att en gång för alla få bukt med algproblemet och de har skött det FÖRTRÄFFLIGT.

    I det ena karet som är under påtvingad uppstart/omstart (det gamla sprang läck) går det ca 25-30 neontetror, 5 platy och kanske 7 st endlershonor, och så algätarna då. Dessa siameser har växt på sig fint etc.

    I det andra karet som är etablerat och inkört går tre pärlemoguramis, 6 slöjstjärtsguppy samt ett okänt antal (30+) endlershanar. Samt 2 ancistrus och X äppelsnäckor. Dessa siameser växer inte, och är i mitt tycke väl tunna. Trots att de de facto har mer alger att äta (men mer konkurrens om dem kanske).

    Jag stödmatar med algtabletter i båda karen, och i kar no 1 får ju siameserna ha dem nästan ifred. Men i kar no 2 är det ju huggsexa om algtabletterna. Både ancistrus, snäckor OCH alla fiskarna är ju på dem. Och siameserna drar sig undan, de deltar inte i huggsexan utan är ganska blyga. Vet inte om det är därför de är tunna och växer dåligt.

    Med vad/hur kan jag mata dem?

    Imorse provade jag skicka i 5 algtabletter på olika ställen. Det är fortfarande kvar, och det 'kokar' på botten av fisk (och snäckor + ancistrus) som äter, och så algätarna som försynt simmar fram ibland för att äta men sen drar sig undan när de tycker det är för rörig.

    Det gör tyvärr ingen skillnad mata när det är släckt, fiskarna etc vaknar ändå och kör kalas.
  • Halofan
    • July 2011
    • 30

    #2
    Brukar köra med räkcoktail som siamesiska algätarna gillar dom äter nog mest av den av alla fiskar i karet.
    Är någon sorts blandning av grönsaker, alger och räkor och en massa annat jox dom gillar.
    Man kan köpa det på dom flesta akvarieaffärerna.
    Finns rosa och grön antar att rosa innehåler mer räkor och gröna mer alger.
    Om någon fisk är skygg så matar jag med några bitar på ett ställe och sen tar jag en liten bit
    på ett annat då är dom större fiskarna redan upptagna att äta och då kan dom mindre eller skygga komma fram och smaka.
    Annan lösning är kanske att flytta över några fiskar till det första karet så kanske dina små siameser vågar sig fram.
    Senast redigerad av Halofan; 28 July 2011, 12:52.

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Ah, räkmix (antar det är det du menar) har jag ju i frysen. Bara vara dålig på att mata med det (har ju hela tiden under algproblemet dragit ner matningen, och räxmixen skitar ju ner så förbannat!). Men då ska jag prova den, och kan ju muta de andra fiskarna med lite fryst artemia under tiden, då brukar de vara uppe vid ytan och äta ur handen på mig, så kanske algätarna hinner få i sig lite räkmix innan övriga fiskar hinner dit.

      Kommentar

      • Halofan
        • July 2011
        • 30

        #4
        Bra ide brukar köra så fast med mygglarver eller något annat dom tycker är smaskigt.

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Mygglarver är en favorit för mina, även alge wafers är de framme och nafsar på. Utöver ordinarie algätning alltså, har också sett dem klämma i sig andra fiskars avföring. Snacka om plåtmage!
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Funkade bra med räkmix, men de känns lätt förståndshandikappade algätarna De var inte och 'knaprade' på räkmixen på botten, utan nej de for omkring kors och tvärs och käkade 'smulor' som flög omkring i vattnet. Jag hade ju trott de skulle passa på att äta av biten som låg helt ensam (eftersom resten av invånarna var i andra änden och käkade på de bitarna).

            Nåja, huvudsaken är ju att de fick i sig nåt.

            Kommentar

            • Halofan
              • July 2011
              • 30

              #7
              Vad bra då får vi hoppas att dom fortsätter att käka på
              Mina brukar direkt gå på stora biten men alla är väl olika.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Annars så brukar siamesisk algätare äta nästan som bjuds på . De brukar inte vara kinkiga.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • devion
                  • March 2011
                  • 52

                  #9
                  som macke sa, dom äter allt...flingor,avföring,räkmix,wafers...allt dom kan sätta mustaschen i....
                  //Daniel

                  Kommentar

                  • Halofan
                    • July 2011
                    • 30

                    #10
                    hehe mina brukar käka avföring, sallad,gurka,flingor och räkmix dom verkar gilla allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...