Hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hdnina
    • October 2010
    • 27

    Hur ofta?

    Hur ofta ska man egentligen mata? Har hört allt ifrån flera ggr om dagen till varannan dag. Mitt 180l kar innehåller tetror, scalarer, segelfenade molly samt platy.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Är väl lite olika från person till person hur mycket man matar... Själv matar jag en gång om dagen och en dag i veckan får de ingen mat alls.

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Jag matar när jag tänder på morgonen och innan jag släcker på kvällen och det funkar finfint utan övervikt eller undervikt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Miliimli
        Är väl lite olika från person till person hur mycket man matar... Själv matar jag en gång om dagen och en dag i veckan får de ingen mat alls.
        Så gör jag också. Det viktigaste är dock att man inte matar för mycket när man matar och att man inte matar med en felaktig kost
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • GlennWiberg
          • May 2011
          • 301

          #5
          Jag matar 2-3 gånger om dagen och blir dom lite feta så drar jag ner på maten.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Matar en gång om dagen.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Morgon och kväll, något mer på morgonen. Verkar funka ok. Flingfoder och 2-3 algae wafers är standardföda. Toppar även med ett fåtal pellets ibland och 1-2 ggr/vecka med en kub blodlarver.

              Intressant med blodlarverna att fiskarna slänger sig över den iskulan när den kommer ned i vattnet och formligen sliter loss larverna. Verkar poppis, framförallt hos levandefödarna.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Rent generellt blir det ungefär 1-2ggr/dag och minst en dag utan. Det blir så när man ibland jobbar 8:00-21:30 och 7:00-16:15 dagen efter. Jag är numera alldeles för oregelbunden med matning och vattenbyten för att köra optimalt men har faktiskt först nu fått ordning på alla karen. Slump eller har jag fått lite känsla?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Gur4m1
                  • June 2011
                  • 96

                  #9
                  Kör olika, beror lite på deras aptit. Bara haft detta kar i nån månad nu men skaffat mig en känsla med mina platys. Nu när jag har en gurami i karet så matar jag lite oftare för den är glupsk. Tänker mest att i naturen kommer nog deras mat oregelbundet också så jag köra inga speciella tider- men blir ju rätt naturligt att mata lite vid tändning och före släckning och ibland matar jag där emellan också om de tigger en massa. Tog ett tag innan man fick känn på hur mycket "inte för mycket" är Men snäckorna tar svinnet rätt fort ändå om det skulle råka bli lite. Nu är ju snäckbajs inte så trevligt men de ska ju äta också.

                  En gång fick de ingen mat på två dygn och det led de inga skador av, bde platysarna och corydoras hittade annat i akvariet att tugga på. Skulle tro att det är en bra taktik att inte mata en dag i veckan även om många gör så kanske av ren slump.
                  Senast redigerad av Gur4m1; 26 July 2011, 01:11.
                  Nothing fancy, no tricks...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gur4m1
                    ibland matar jag där emellan också om de tigger en massa.
                    Fiskarna tigger alltid- i naturen äter de konstant (maten där är inte alls så näringsrik) och därför säker de hela tiden mat i akvariet.
                    Just därför att fiskar alltid verkar hungriga ut gör att de ofta får för mycket mat i akvariet - och just för mycket mat är den vanligaste dödsorsaken för akvariefiskar.

                    Man kan utan problem lämna fiskarna en vecka utan mat
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Halofan
                      • July 2011
                      • 30

                      #11
                      brukar mata med flingfoder eller tabletter på morgonen och räkcoktail på kvällen. Inga problem

                      Kommentar

                      • CarroAnn
                        • August 2011
                        • 110

                        #12
                        Misstänker att jag själv matar lite för mycket nu i början... Har haft mina fiskar i två dagar nu och de äter så fort man slänger i, och jag har lite tankeställningen att jag inte vill att de ska simma omkring hungriga! Men cirka 3 ggr om dagen, ska dra ner till kanske 1 gång om dagen. Dock ger jag inte speciellt mycket mat, väldigt lite varje gång.

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av CarroAnn
                          Misstänker att jag själv matar lite för mycket nu i början... Har haft mina fiskar i två dagar nu och de äter så fort man slänger i, och jag har lite tankeställningen att jag inte vill att de ska simma omkring hungriga! Men cirka 3 ggr om dagen, ska dra ner till kanske 1 gång om dagen. Dock ger jag inte speciellt mycket mat, väldigt lite varje gång.
                          Var försiktig så att det inte blir för mycket mat.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...