Jätte-enkyträ (Enchytraeids doerjesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Jätte-enkyträ (Enchytraeids doerjesi)

    Det har precis kommit en sändning med jätte-enkyträer från Argentina: Enchytraeids doerjesi. Köpte dem på aquabid i tanken på att ha levande foder i olika storlekar. Inte trodde jag att de var så rysligt stora som de är. Längden är upp mot 3 centrimeter - alltså en aning större än grindalsmaskar . Det man ser på bilderna är mina fingrar. Jag tror inte precis de passar till mina småfiskar men nu är de där. De lär vara lättodlade men det visar sig. Här är två bilder.
    Bifogade filer
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jätteintressant - hur tänker du ta hand om dom?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Just nu är de "parkerade" i en vanlig plastlåda i de bitar av lerjord som de kom med och maten består av ett litet antal kokta riskorn. Jag funderar på att ha dem i samma substrat som grindalmaskarna - nämligen de där vackert rostbruna kornen av bränd lera, som har fördelen av att inte brytas ner, hålla fukt bra och vara ett luckert material med lufttillgång.

      Precis som med grindalmaskarna lär man kunna fånga upp dem under en glas- eller plastskiva ovanpå botten.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Blir lite förvirrad, vanliga Enkyträer blir väl också så där stora, eller? Eller är det helt enkelt bara den vanliga sorten? Hur som helst så ska det tydligen funka bra att köra Enkyträer i Seramis. Enkyträer är ju rätt värmekänsliga och i vanlig jord så blir det för varmt om man har kulturen inomhus i rumstemperatur.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Hur går det med odlingen?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...