Lära fisk att äta dött foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Lära fisk att äta dött foder?

    Är det möjligt? Matar mina fiskar med fruset foder så som cyclops och mygglarver.
    Sugen på en fisk som nästan bara äter levande föda, men man kanske kan "lära" den att äta fruset? Fisken i fråga är Indostomus Crocodilus/paradoxus.
    Tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Väldigt ofta så funkar det - det handlar ju mest om att de skall uppfatta det nya "döda" fodret som foder. Så man kan ju t.ex. lägga ner lite fryst foder i strömmande vatten så att det rör sig rätt så mycket. Har de väl lärt sig att det också var ätbart så är det sedan sällan några problem.
    Fiskarna är ofta klart villigare att testa om något är ätbart om de har fått svälta en tid.

    Just den arten som du frågar om har jag ingen erfarenhet på
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Vad äter guppyyngel?? :O

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av kryddan803
        Vad äter guppyyngel?? :O
        Allt smått foder. Frågan har för övrigt inget att göra med ämnet för tråden
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • kryddan803
          • July 2011
          • 241

          #5
          nej jag vet men jag behödeverkligen hjälp med det sry typ smulat flingfoder??

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            men ställ då frågan i en egen tråd istället för att "sno" andras.

            Återgå till ämnet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Hujeta gäddor sägs vara väldigt svåra att få gå över till dött. Men jag var envis och forsatte att mata med dött och nu käkar de allt från röda mygg till pellets.

              Hade en Clown knivfisk som var seg på att äta. Trädde då på en räkbit på en snutt nylonlina (fiskelina) och sedan körde jag ned räkan framför nosen på den och gjorde några små ryck. Då började han få intresse för den och smakade på det. Sedan efter ett par gånger fick han in det och då tog han dom själv. Så det är som Kjell säger att det behöver röra på sig för att få fiskarnas intresse.

              Kan vara något att tänka på.
              Senast redigerad av Auratusen; 17 August 2011, 20:07.

              Kommentar

              Arbetssätt...