Kräsna Dvärgkulfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MadeleineThunholm
    • June 2011
    • 21

    Kräsna Dvärgkulfiskar!

    Hej!

    Tänkte kolla med er om det är någon som är erfaren av dvärgkulfiskar?
    Jag har 6 st, som jag haft sedan i torsdags! Jag köpte fryst artemia, cyclops och bloodwarms, men dem äter endast
    dem röda mygglarvera.. Dem vägrar äta de andra, dessutom prövade jag ge dem lite färsk lax, och kyckling men det gick inte hem hos dem heller. Sniglarna jag hade i akvariumet har dem ätigt upp så det värkar ju också funka..

    Frågan e om dem alltid är såhär kräsna, och om man kan ge bloodwarms som huvudmåltid? Självklart får dem sniglar ibland som godis, för sniglar ska ju inte vara en huvudmåltid. Så, mår fiskarna bra på enbart bloodwarms? Får dem all näring osv? Och vad mer kan jag erbjuda dem, om dem måste ha någe mer i sin måltid!?

    Någon som vet?
    • Mvh Madeleine
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    Mina dvärgkulor är också rätt kräsna! Vita mygglarver brukar slinka ner, svarta levande mygglarver är det bästa de vet! Eller annat levande, de har hittills inte ratat något sånt. När jag skalar räkor till mig själv brukar de få lite rom, och ibland knyter jag en bit av en räka i en sytråd och hänger ner i karet så går de och noppar på den.
    Sen kan det vara bra att ha en snäckodling så man har tillgång till snäckor - själv har jag en odling på 110 liter och en på 250 liter, dvs det är mina andra kar där det finns massor med snäckor!

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • MadeleineThunholm
      • June 2011
      • 21

      #3
      Har också funderat på att ordna en snäckodling, men min sambo e lite kräsen med det alternativet! Hur bor dem och vad äter dem (snäckorna alså) och hur stort bör dem ha? Förökar dem sig ofta och mycket, vad är det för snäckor som du har?

      Tillbaka till kulorna, vart får man tag på levande mygglarver? Jag är rätt så ny med fiskar som är köttätare, har enbart haft en massor av fiskar som jag matat med flingfoder.. Åå, jag som åt räckor nyss, synd att jag inte såg ditt svar tidigare med rom
      Men kan man stoppa i en tinad räka, med skal och allt åt dem? Blev sugen på att testa det nu :P
      • Mvh Madeleine

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Hej!
        Tja, mina "snäckodlingar" är ju helt enkelt mina andra akvarier där jag matar lite extra för att få fler snäckor. Jag testade med en snäckodling i en 2 liters-glasburk men det funkade inte så bra. Så mitt bästa råd är att skaffa ett stort kar och ha både fiskar och snäckor där
        Levande mygglarver hittar man i vattensamlingar i skogen. Kan vara svårt så här års, de flesta har nog kläckts (glöm inte myggmedel!) men nåt ätbart brukar finnas kvar. Bara ta en håv och leta. Annars kan man beställa från Tyskland.
        Jag brukar ge dem skalad räka, bara en liten bit som får hänga och dingla i en tråd. Mina kulor äter inget som ligger på botten så att bara slänga i räkan tror jag inte skulle funka.

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • MadeleineThunholm
          • June 2011
          • 21

          #5
          Hello!

          Okej, jag hade funderat på att skaffa ett 60x30x30 akvarium där jag isf skulle odla dem. Vet ej hur många liter det är i ett sådant, men det är ju inte såå litet och inte såå stort. Mja, får helt enkelt se hur jag gör! Men tack för tipsen!

          Okej, jag får helt enkelt gå ut och leta i skogen Hoppas på lite fynd! Håller just nu på att tina en räka, ska pröva och se om det går ann att äta
          • Mvh Madeleine

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Dvärgkulfiskar kan vara rätt kräsna, det är ingen lätt fisk. De brukar dock kunna vänjas vid fryst artemia (gjort det själv många gånger eftersom jag är grymt allergisk mot röda mygg). Levandefoder i nästan alla former går definitivt ned, men det kanske räknas som kräsen det också. Nykläckt artemia verkar däremot vara för smått, de reagerar inte på larverna. Har aldrig provat, men du kanske kan testa att hänga ned en mussla i en bit lina. Kanske går, fast jag är tveksam - de som finns i butikerna är i princip vildfångade, och de är helt enkelt vana vid levandefoder. Kan vara bra att känna till.

            Att odla snäckor till dem är svårt, men väl värt att prova. Det som är svårt är att få fram tillräckliga mängder snäckor - fiskarna har en rätt bra aptit. Jag har fördelen att ha en lokal med ett bra gäng akvarium med snäckor, så för mig var det bara att plocka när jag hade kulfiskarna. Tippar på att jag hade ca 500 liter akvarium (flera olika) där det fanns gott om snäckor, och kulfiskarna gjorde rätt rent hus även med detta. En snäckodling i ett kar på 50-60 liter räcker alltså inte på långa vägar (även om det är bättre än inget, och verkligen bra som komplement).
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • MadeleineThunholm
              • June 2011
              • 21

              #7
              Okej, men då vet jag att det inte skulle funka! Då får man ta en tankeställare ang snäckorna!

              Ja, jag får helt enkelt testa mig fram med levande foder osv. Men tack så mycket för tipsen, nu vet jag lite mera ang foder/mat!
              • Mvh Madeleine

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Menar inte att det är meningslöst med snäckodling till dem, tvärtom bra - men det räcker inte som foder på långa vägar. Jag hade inte ens sex stycken, jag hade fyra...
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • MadeleineThunholm
                  • June 2011
                  • 21

                  #9
                  Jag förstår hur du menar
                  • Mvh Madeleine

                  Kommentar

                  • ecco
                    • November 2010
                    • 500

                    #10
                    Fördelen med att ge dom snäckor är att det slipar deras tänder. Dom kan annars få problem senare om allt foder är "förtuggat" så att säga. Har ett 100L kar med posthorn som vi kastar ner till Kulisarna lite då och då. Alltså inte som huvudföda utan som ett sätt att hålla deras tänder på en bra nivå. Kommer öka storleken på "mat" karet med tiden men just nu räcker det med storleken vi har.

                    I övrigt så är det Röda, Vita och Svarta mygglarver samt även nån räka ibland. Dom har inte ratat det ännu i alla fall.
                    Sambons blogg om våra akvarium.
                    http://mizan3.bloggsida.se/
                    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                    Kommentar

                    • MadeleineThunholm
                      • June 2011
                      • 21

                      #11
                      Hej!

                      Jo men dem kommer få snäckor då och då, just för tändernas skull och för att få ''lite extra'' ibland.

                      Okej, men odlar du snäckorna i ett hundra liter med eller utan fiskar?

                      Jag har aldrig testat med vita och svarta mygglarver. Får ta och göra det, hon i fiskaffären sa att mygglarver inte borde va en huvudmåltid.. Utan att man ska blanda med lite olika slags ''foder'' Så hon plockade fram, cyclope, artemia och bloodwarms med det är endast mygglarverna som går ann.

                      Prövade med en oskalad räka också, den var borta imorse när jag vaknade så den verkar ha gått ann den med!
                      • Mvh Madeleine

                      Kommentar

                      Arbetssätt...