Mat till pilnäbb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Almqvist
    • July 2010
    • 76

    Mat till pilnäbb

    har en fundering hur kan man vänja pilnäbben att ta tex frystmat eller helst av allt torrfoder. min käkar endast småfisk och räkor tack för svar
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    jag har faktiskt aldrig haft en pilnäbb som jag lyckats få på pellets.. vet inte varför de är så köriga med det.. av någon anledning verkar de föredra räkor över allt annat.. däremot brukar jag trycka ner pellets i räkorna för att få upp näringsvärdet lite..

    jag skulle bli imponerad om ni lyckas konvertera den på pellets men ica's frysta räkor får upp dem i 60cm iaf..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Almqvist
      • July 2010
      • 76

      #3
      okok men hur ofta ska man mata dom ,, den vi har är ganska aktiva brukar ge var 3 dag ungefär är det för lite

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        med tanke på att vi har att göra med en fisk som blir en meter kan du mata på rätt friskt upp till 40cm iaf.. fast det beror också på hur fort du vill att den ska växa.. var tredje dag är ingen fara men jag skulle nästan mata på den lite mer generöst med tanke på dess blygsamma storlek.. de har en tendens att dra på sig svamp (tror att det har att göra med att de kommer från betydligt hårdare vatten) och är betydligt tåligare när de kommer över 30cm..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hur stor den blir beror på vilken art det är, vissa blir upp mot en meter, som t.ex eldålen (Mastacembelus erythrotaenia), medan andra, som t.ex Mastacembelus circumcinctus blir 15-20 cm. Jag har haft circumcinctus några gånger, och hade för längese´n även en erythrotaenia, och en armatus. Circumcinctusen upplevde jag inte som några problem att få att ta frysfoder. Även de andra två tog frysfoder vad jag minns, men även räkbitar, om jag inte minns fel, var längese´n jag hade dem.

          En sak jag upptäckte är att de har väderkorn som en blodhund. Hade ett dorsigerpar som lekte, och en circumcinctus verkade känna lukten av äggen så fort honan la dem, den låg bakom honan och åt upp äggen så fort de hamnade på underlaget.
          Senast redigerad av Shepard; 23 June 2011, 18:59.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            just fan, det framgår i en annan tråd att det rör sig om en armatus.. :P ("discus och pilnäbb?" eller nåt liknande)
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              just fan, det framgår i en annan tråd att det rör sig om en armatus.. :P ("discus och pilnäbb?" eller nåt liknande)
              Aha, ja, misstänkte att du låg inne med info jag inte hade

              Apropå "eldålen" förresten, tål kanske att nämnas att pilnäbbar inte är ålar, trots kroppsformen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                Bild på näbbisen? Är bra sugen på en här nämligen =)
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • Almqvist
                  • July 2010
                  • 76

                  #9
                  fixar bild under dagen

                  Kommentar

                  • Almqvist
                    • July 2010
                    • 76

                    #10


                    hoppas den funkar

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      ok, den där vågar du nog mata på varje dag ett tag..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...