kan man mata med detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    kan man mata med detta?

    hittade dessa idag, någon som vet vad det är? tyckte först att dom såg ut som svarta mygglarver men endå inte..
    dom rör sig inte när man petar på dom, svarta M är ju skit skraja för vad som.
    om dom går att mata med så har jag massor


    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,3 KB
ID: 2182349Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 026.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,6 KB
ID: 2182350Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 028.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,0 KB
ID: 2182351

    I denna tråden kan vi sammla alla frågor som rör levande foder. om man undrar vad det är man har hittat eller så.
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    det där ser ut som "myggpuppor" asså myggor som precis kläcks från larvstadiet...
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Japp, det är mygglarever/puppor (eller vad det nu heter?). I med skiten bara, fiskarna äter detta som lösgodis!
      Jag har matat mina med såna här larver hela våren, and counting - direkt ifrån dammen i trädgården, och det funkar hur bra som helst! Nu börjar det komma massor av andra små vattenloppor och grejer också - finns mat så det räcker hela sommaren!
      Den här filmen på dammen tog jag förra året - fiskarna äter så att magarna stå i zenith - och de älskar, och tycks bli pigga och glada av jaga dessa "loppor"!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        ok, svarta mygglarver har jag i en annan balja och dom simmar neråt direkt man rör vattnet. dessa bara "hänger" vid ytan. trycker man ner dom så flyter dom tillbaka upp utan att röra sig. därför blev jag lite misstänksamm.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag tror att det bara är skalet kvar av det som en gång vart en puppa kanske av vita mygglarver...
          Men jag är ej helt säker.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            ja det finns några skal. dom är ihåliga. men några är "hela" så dom matar jag nog med imorgon

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              En annan fråga - var fann du dem. Det kan kanske hjälpa vid bestämningen.
              Ytterligare en kommentar - röda myggpuppor har ett sådant där vitt skägg men dom är ofta böjda...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                i en regnvattentunna. nej dessa är inte böjda, dom är raka och flyter omkring med huvudet på ytan.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  det som skiljer dom från svarta M är att dom har en tofs längst ut på bakdelen. sen så flyter dom omkring med huvudet precis åvanför ytan.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Scrolla ner till fjädermygg. Kanske en puppa av någon fjädermygg?
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      ja det kan nog va fjädermyggs puppor. ska se om jag kan hitta fler

                      Kommentar

                      Arbetssätt...