svarta mygglarver, tvätta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    svarta mygglarver, tvätta?

    jag hittade lite svarta mygg i en murarbalja som jag har dammväxter i. vattnet har jag alldrig bytat utan baljan har stått där sen förra året då dammen hade vuxit igen av växter så jag tog bort en hel del. det som inte fick plats i dammen la jag i baljan. sen skänkte jag växterna men det blev någon över som jag ska försöka bli av med.
    ska jag tvätta larverna som kommer därifrån? vattnet är ju inte så nice.

    en fråga till; vi har en regnvattentunna som vi har haft i kanske 2 månader nu. hur länge tar det innnan det kommer några mygglarver och annat smått o gått däri? något som behövs för att smådjur ska trivas däri?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Själv har jag inte tvättat levande mygglarver någonsin men man behöver ju inte ta allt för mycket vatten med - håva bara.
    Hur locka myggen? Tja - Jag vet inte om det går men lite algigt kan väl inte skada. Något måste ju larverna äta...
    Men det är nog bara myggmamman som vet var hon vill lägga äggen.
    Azur skrev någon gång att vattnet inte skulle ha fisklukt - men jag kan numera intyga att iaf killi-lukt inte avskräcker alltför mycket.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      ok, då rengör jag dom inte så noga.
      ibland så finns det små böjda mygglarver med "horn". är det puppor? dom rör på sig. kan man mata med dom med?

      Kommentar

      Arbetssätt...