Hur mycket mat får fiskar egentligen i det fria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Hur mycket mat får fiskar egentligen i det fria?

    Några frågor på forumet om hur ofta matning och egna funderingar gäller hur mycket mat fiskar egentligen lyckas få i det fria. Det är förstås olika från biotop till biotop. Om man tar svartvatten som exempel: inte kan det vara mycket till insekter som kommer i vägen för firrarna.

    Mina Danionella dracula som ett annat exempel gick alla åt och det tror jag beror på att just de behöver enorma mängder levandefoder och jag har vant mig med att mata på ett sätt om passar svartvatten. De stoppade i sig sådana mängder Artemianauplier att man kunde tro de skulle spricka bara för att nästa dag vara slanka igen.

    Guldfiskar som ett annat exempel verka ju äta hur mycket som helst. Kanske det är för att de är gjorda för att rota i bottenslam?

    Men så kanske det också är skillnad på levandefoder och torrfoder i näringshalt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av legob
    Men så kanske det också är skillnad på levandefoder och torrfoder i näringshalt.
    Torrfoder är oftast betydligt näringsrikare än levandefoder.

    Fodret i naturen är oftast mindre näringsrikt än de kommersiella torrfodren och i naturen äter de därför nästintill för jämnan för att få i sig tillräckligt med mat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Torrfoder är oftast betydligt näringsrikare än levandefoder.
      Det är näringsrikare per vikt för att det är torrt. När det blötts upp är det ingen skillnad eller något sämre.

      Vad gäller hur mycket fisk äter i naturen är svaret "det beror på". Ofta är tillgång till mat det som begränsar tillväxten och populationsstorlek hos vild fisk, och det kan ibland leda till bestånd med nedsatt storlek ("tusenbröder"), men när predation begränsar populationsstorleken kan det finnas permanent överskott på mat. Det är riktigt att de flesta fiskar utom stora rovfiskar äter mest hela tiden, inte för att t.ex. fjädermygglarver och hoppkräftor har lågt näringsinnehåll, utan för de, och därmed portionerna, är väldigt små och försöker hålla sig undan.
      Senast redigerad av Azur; 15 May 2011, 16:38.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Det är näringsrikare per vikt för att det är torrt. När det blötts upp är det ingen skillnad eller något sämre.
        Det håller jag inte generellt med om.
        Men visst det varierar rätt mycket mellan olika arter och om de är herbivora eller carnivora.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...