Mygglarver på balkongen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Mygglarver på balkongen?

    Kanske en jättedum fråga, men kan man sätta ut en glassbytta med vatten på balkongen och hoppas på att få mygglarver i den under sommaren?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kan kan man, men det är inte säkert att du får några mygglarver i byttan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Chansen ökar ju om man efterliknar det som myggorna gärna lägger ägg i naturligt, någorlunda stor yta, varken för djupt eller grunt, varmt men inte hett, inte rent vatten utan gärna lite slam och strån, lite andmat skadar inte heller.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • slade
        • May 2010
        • 159

        #4
        I lite större tunnor som man samlar regnvatten från stuprännorna brukar det i alla fall funka. Det blir inte jättemycket men lite grann i alla fall. Jag tog en del i min tunna för ca en månad sedan men nu är det tomt (de som var kvar har kläckts). Kommer säkert en andra omgång om någon månad eller två.
        450 L SA
        80 L SA

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag har fått mygglarver av olika slag i murbruksbaljor på altanen nu under flera år. Harbard föreslog för några år sedan att man kanske borde lägga ner lite hö i vattenhinken på balkongen. I min hustrus villa i Filippinerna hittade jag en gång enstaka svarta mygglarver i en färskvattenhink som inte tömts på knappt en vecka och dessutom inomhus bakom (!) myggnät. Med lite tur eller otur kanske det går.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Kan man verkligen få tillräckliga mängder på en balkong? Själv odlar jag framgångsrikt vattenloppor och annat smått som simmar och svirrar. Hittills har jag inte sett ngr mygglarver - men å andra sidan är det ju mitt inne i Norrköping. och där vimlar det inte av mygg (som tur är).

            Kommentar

            • slade
              • May 2010
              • 159

              #7
              Ursprungligen postat av legob
              Kan man verkligen få tillräckliga mängder på en balkong? Själv odlar jag framgångsrikt vattenloppor och annat smått som simmar och svirrar. Hittills har jag inte sett ngr mygglarver - men å andra sidan är det ju mitt inne i Norrköping. och där vimlar det inte av mygg (som tur är).
              Hur går du tillväga när du odlar vattenloppor?
              450 L SA
              80 L SA

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Det är väldigt enkelt. Ett kärl: liten tunna, diskbalja eller sånt. Vattenloppor från något vattendrag, grums från akvariefilter eller akvariebotten och det hela sköter sig själv. Jag matar med hönsbajs eller algflingor för malar (verkar fungera bäst av allt jag provat).

                Kommentar

                • slade
                  • May 2010
                  • 159

                  #9
                  Ok, mitt problem är att jag inte riktigt vet var jag hittar vattenloppor eller hur de ser ut. Finns de i vilken typ av kärr som helst eller?
                  450 L SA
                  80 L SA

                  Kommentar

                  • squamata
                    • September 2006
                    • 144

                    #10
                    Prova o håva i ankdammar i nån park. Där brukar finnas

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Guldvinsten är Dafnia magna - upp till 5 mm i storlek. Efter en veckas värmebölja av högsommarrang kan dom komma fram i stora populationer i lämpliga "ankdammar". Den som då lyckas fånga in magnan och senare odla arten inomhus under vintern får det verkligen bra. Vi andra får väl dras med moinan.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...