Hur ofta kan jag mata med fryst artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Hur ofta kan jag mata med fryst artemia?

    Hur ofta kan jag mata med fryst artemia? Mina nyinköpta guramisar är lite handikappade när det gäller maten De funderar på saken för länge, och när de kommit på att det nog är mat och att de nog ska äta finns inget kvar. Däremot simmar det runt neontetror, guppy och platy med stinna bukar vid det laget

    Däremot om jag håller ner en tärning fryst artemia kommer guramisarna direkt och äter ur handen på mig, och maten hamnar där jag främst vill ha den - i guramimagarna.

    Jag fick med mig nån pellets (ciklidpellets?) och fryst artemia (räkmixen slut) just med tanke på guramisarna. Killen tyckte jag kunde ge artemian ett par - tre gånger i veckan.

    Men jag antar det var 'uträknat' med att de skulle äta pelletsarna. Och de äter pelletsen - i sinom tid. Men jag är inte såå förtjust i att då ha matat tetror + de andra med pelletsar också.

    Så nu har jag några dagar gett fryst artemia en gång/dag, och merparten av dem äts då av guramisarna som är mer 'handtama' än de andra. Ena honan var lite tunn/mager vid köp, men har ätit upp sig jättebra bara på en dryg vecka.

    Men kan/törs jag fortsätta ge dem fryst artemia en gång/dag? I övrigt serveras flingfoder och så försöker jag ordna så de får i sig några pellets också/dag, men det går mest i de andra fiskarna. 1 - 2 gånger i veckan har jag innan gett skalad artemia, men det har inte guramisarna en susning att hinna få i sig. Ett par gånger/vecka serveras det grönsaker med, och 'maltabletter' (Hikari sinking wafers). Men samma där, inte mycket av det hinner guramisarna få i sig.

    Om det inte är lämpligt mata med det varje dag, finns det annat (gott) frysfoder jag kan köpa och handmata med på samma vis dagligen?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag ger fryst artemia mer eller mindre varje dag till mina fiskar (bl.a 4 mosaikgurami), och det funkar alldeles utmärkt. Blandar med flingfoder, granulat, och sjunkande tabletter.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...