Sera Granugreen någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_gbg
    • February 2011
    • 7

    Sera Granugreen någon?

    Är det någon här som har sera granugreen här som kan berätta hur många % spirulina det innehåller, bör stå på burken.

    / Mikael
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet inte svaret på din fråga, men kan nog direkt säga att den förhoppningsvis lär innehålla klart mindre än 1% Spirulina eftersom om den skulle innehålla 1% eller mer så blir det pigmentskador (svarta fläckar) på fisken
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke_gbg
      • February 2011
      • 7

      #3
      När tillverkarna som tex. Sera Flora skriver 5% så är det troligtvis inte ren spirulina då eller? Är dessa fläckar enbart estetiska eller på något sätt farliga?

      Har du något tips på flingor / granulates jag kan ha som huvudfoder tillsammans med sera flora som inte innehåller mycket spirulina? Malawi ska ju tex. Äta mycket vegetabiliskt och mindre protein men vissa sorter verkar innehålla mer protein tex. Sera vipan. Är denna extra proteinkälla ofarlig för mina saulosi?

      Tacksam för svar / Mikael

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag har sett siffror på 30% spirulina i foder och allt sådant är nonsens och det handlar då om en utspädd form. Använder man ren spirulina (som finns att köpa) så brukar man använda ca. 10 ml per 2 kg foder.

        Om man överdoserar lite så brukar det gå bort efter en tid - om man överdoserar mycket så vet jag inte vad som händer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Micke_gbg
          • February 2011
          • 7

          #5
          Låter bra det, men överdosering med Sera Flora osv kan jag inte tänka mig går ens då spirulinan troligtvis är utspädd.

          Kommentar

          Arbetssätt...