Artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Artemia

    Hej! För en vecka sedan startade jag en artemiaodling för att mata mina yngel, och nu har en del frågot dykt upp.

    1. Hur länge lever artemia? På påsen jag köpte stod det att man skulle hälla hela påsens innehåll (ägg+salt) i 1/2 l vatten och vänta ett dygn och att påsens innehåll motsvarade en dagsranson för fiskarna.

    Jag såg ju direkt på mängden att det här kommer att bli hur mycket som helst, och mycket riktigt kryllar det fortfarande i glasslådan av nauplier fast jag matat med det typ varannan dag i en vecka..

    Så ja, hur länge lever de egentligen?

    2. Vad lever de av? Jag antog att de ganska snabbt skulle dö av antingen felaktig salthalt eller svälta ihjäl. However... visar de ju fortfarande inga tecken på att droppa av...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du ska mata med de samma dag so de kläckt. de tappar snabbt sitt näringsvärde.

    jag tog alltid bara 1 kryddmått per sats. och det var tillräckligt med mat för mina 30 yngel för en matningen. 1 kryddmått är runt 200000 st nauplier.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      okej. Ja det där var ju myycket mer än ett kryddmått... mer som en matsked med ägg....

      Men frågorna kvarstår, av ren nyfikenhet.

      Hur länge kan de leva och vad lever de av?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        I "verkligheten" lär de väl äta växtplankton och sådant. De kan äta uppslammad torrjäst, men det brukar vara svårt att hålla dem vid liv någon längre tid.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          mm, det var just det jag trodde. De borde ju inte direkt ha mycket att äta i vanligt kranvatten. Tror jag lämnar burken bara för att se hur länge de klarar sig!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Om de är många nauplier kommer det att sluta med en illaluktande krasch.
            Nykläckta nauplier kan klara sej upp till en vecka i kylskåpet vilket kan vara värt att veta.
            Jag matar flera sorters yngel i vatten med 3 ml salt per liter vatten.
            Där klarar sej nauplierna några dagar.
            Vid 1 ml salt per liter vatten klarar de sej runt ett dygn.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Illaluktande krasch säger du? Låter ju lite spännade Då vet ja vilken låda det är som åker ut när det börjar lukta spunk i köket!

              Och klarar sig upp till en vecka i kylskåp, menar du då att man kan mata med dem upp till en vecka - förutsatt att man förvarar dem i kylskåp, eller bra att de kan leva upp till en vecka?

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                En gång när jag kläckte för mycket gjorde jag precis så. Förresten skall man alltid komma ihåg att gamla artemianauplier helt enkelt är mer mat än inga artemianauplier.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...