Levande mysis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurky
    • June 2009
    • 43

    Levande mysis

    Någon som vet var man kan skaffa levande mysis?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Finns oftast i havet nära flodutlopp. men den här tiden på året är det nog svårt att hitta dom under isen

    Bäst säsong brukar det vara på våren och senhösten. Mysis är dock mycket syrekrävande och därför är de svåra att hålla vid liv.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gurky
      • June 2009
      • 43

      #3
      Tänkte om det finns någon butik eller så som skulle tänkas sälja dom.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Knappast. De är som sagt känsliga.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Du kan fånga själv i skärgården. Bäst är i läläget bakom en udde. Gå inte på för grunt vatten då får du bara en massa skräp i håven. Skaffa dig en bred ganska finmaskig håv. Som sägs ovan är det svårt att hålla dem vid liv. Bäst är att lägga dem torra i en hink då det är riktigt kallt ute så de fryses ned direkt. Sedan kan du förpacka dem i påsar. Platta till påsen så du kan bryta av lämpliga stycken och mata med.
          Checking out...

          Kommentar

          • Gurky
            • June 2009
            • 43

            #6
            Ok tack för svaret. Dock så måste dom vara levande, annars är dom helt värdelösa i mitt fall. Ska testa att fånga till våren (om den nu någonsin kommer...) och ha i min sump så får vi se hur det går. Rent syremässigt ska det inte vara några som helst problem.

            Någon som vet var man kan köpa levande copepods? (kanske fel ställe att fråga men man vet aldrig)

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Ska du hålla levande mysisi så kanske du kan testa med syresten med pump och koppla in den i bilen via 220V konverter.

              Får man fråga vad du ska ha de till. Mat antar jag, men vilka fiskar och varför så gärna levande?
              Checking out...

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag har odlat lite olika levande foder till mina kar tidigare, tigerpods, phytoplankton, rotifer.
                Drakfisken säljer en del prylar levande, men det är inte jämt utan man får beställa när han har i lager(tror det är en leverans på G nu).
                http://www.mikromarine.se/ säljer en del odlingsprylar...

                Dom mysisbesläktade djuren jag odlade var nåt jag hittade i akvariet, dom verkade klara av att konkurera med gammarus men förökade sig febrilt med matning och "bo yta". Hade man dom rakt av i ett odlinskärl så blev det problem med kannibalistik, hade man i en nätpåse med makaroner så funkade det utmärkt. Det är faktiskt det bästa utnytjandet av filtermakaroner jag kommit på hittils.

                Observera dock att jag odlat allting i saltvatten
                Berätta gärna mer om vad du tänkt ha dom små liven till, eller om du har något roligt projekt.

                //NiXoN

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag kör på frusen egenfångad mysis samt köpt mysis fångad i skärgården under vinterhalvåret och insekter, daggmask och alla möjliga kryp levande under sommarhalvåret. Daggmaskar brukar man kunna hitta då marken fortfarande är frusen om man lyfter på frusna lövhögar, där är det mjukare.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Gurky
                    • June 2009
                    • 43

                    #10
                    Tack för alla svar.

                    Problemet jag har är att sötvattenslevande kräftdjur inte duger, annars hade det inte varit några som helst problem. Vad jag vet så är det enda som fungerar saltvattenslevande kräftdjur (inga larver/maskar, bläckfiskar etc). Med duger/fungerar menar jag att kosten isf kommer att ha en negativ påverkan (i detta fall blir det "äta gör man, snabbare dör man" ).

                    Det blir nog till att införskaffa nåt från http://www.mikromarine.webshoponline.se/.

                    Det är ett lite udda projekt och det är roligare om det är hemligt tills vidare. När det väl är igång (vilket lär bli om ca 1-2 månader) kan jag posta bilder

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      faktiskt det bästa utnytjandet av filtermakaroner jag kommit på hittils.
                      Lite OT, men en hög makaroner är också perfekt som yngelskydd om man t.ex. odlar Corydoras.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Lite OT, men en hög makaroner är också perfekt som yngelskydd om man t.ex. odlar Corydoras.
                        Ingen dålig ide, så makaroner kan göra lite nytta i akvariet

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          Ingen dålig ide, så makaroner kan göra lite nytta i akvariet

                          //NiXoN
                          Och använder man snabbmakaroner så växer ynglen extremt snabbt
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Bra idé Kjell, de lär man prova

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            Arbetssätt...