röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrkjellman
    • March 2006
    • 203

    röda mygglarver

    tänkte testa det är det något fiskar över lag gillar?
    /Mr Kjellman
    1 st 240L
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du kan läsa om röda mygglarver i Zoopets foderatikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=42
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Linda77
      • February 2011
      • 4

      #3
      Ger mina fiskar röda mygglarver emellanåt och alla älskar dem - De hugger & alla försöker roffa åt sig så mycket som möjligt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        bara du inte ger det till malawi så

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #5
          Oscar yngel älskar dem

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            bör enbart ges till matvägrande fiskar



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Ja det ska ses som fiskgodis, inte så mycket näring men de flesta fiskar älskar det.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av Moving Waves
                Ja det ska ses som fiskgodis, inte så mycket näring men de flesta fiskar älskar det.
                Du har fel, röda mygg har ungefär samma näringsinnehåll som annat frysfoder (och levandefoder). Problemet med det är att det är allergiframkallande.
                Tobbe

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Allergiframkallande visst. Men jag har läst att det ska vara näringsfattigt väldigt många ggr, men det kanske är en väl spridd myt? Har du eller någon annan en länk till tillförlitlig källa som kan bringa klarhet?
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    #10
                    Har själv ingen aning om hurvida röda mygg är näringsrikt eller inte.
                    Men kan säga att våra yngel (ellioti och oscar) börja växa rejält när vi började mata med det.
                    Nu för tiden ger vi väldigt varierad kost till dem men röda mygg Älskar de!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      vet att folk kan få allergichocker på det. har dock aldrig fått det

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Har sökt på olika forum och kollat innehållsförteckningar på de olika foder jag har och jag reviderar min åsikt ovan. Verkar vara helt ok mat även om det har allerginackdelen. Vissa skriver att deras fiskar blivit "hooked" på röda mygg och vägrat annat men varierar man mycket ska inte det vara några problem.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • bong
                          • November 2008
                          • 1087

                          #13
                          Mina fiskar har alltid växt så det "knakat" av röda mygg, jag antar att det finns något ämne i som ökar tillväxt helt enkelt
                          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Alla fiskar som äter växer

                            Vill man att dom skall växa väldigt snabbt (vilket inte jag ser som positivt) så är inte något frysfoder bra
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...