Misslyckad räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KruXen
    • February 2010
    • 43

    Misslyckad räkmix?

    Tja folket!

    Tänkte att jag skulle testa att göra en egen räkmix så jag gjorde ett eget lite hopplock av folks recept här på zoopet.

    500g räkor
    500g ärtor
    100g torskfilé
    300g spenat
    några musslor
    1 msk spirulinapulver
    askorbinsyra
    gelatin

    Första problemet jag märkte var att min mix inte SJUNKER den flyter och är väldigt kompakt till
    koncestensen. Vad har jag gjort för fel?

    Dessutom så verkade mina firrar inte direkt intresserade av mixen, Är det någon/några av ingredienserna som jag bör plocka bort?

    Kanske blir att göra om/göra rätt?

    // Linus
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Jag har gjort räkmix en gång, och då till min kulfisk. Den blev omåttligt populär, och det jag använde var:

    300g ärtor
    500g räkor
    500g strömmingfilé
    en burk dr. bassleer (Proteinrikt torrfoder)
    2 bananer
    x vitlöksklyftor
    askorbinsyra

    Jag använde alltså bananer som bindemedel istället för gelatin, och vitlök för att den skulle lukta gott för fiskarna.

    Din mix borde sjunka när den tinat, eller?

    Kommentar

    • KruXen
      • February 2010
      • 43

      #3
      Gelatinet verkar hålla ihop kakan LITE väl bra - Även då den tinat ordentligt i karet. Kanske gör om en satts (minus gelatin)

      Kommentar

      • makki
        • April 2010
        • 435

        #4
        Ursprungligen postat av KruXen
        Gelatinet verkar hålla ihop kakan LITE väl bra - Även då den tinat ordentligt i karet. Kanske gör om en satts (minus gelatin)
        Tvekar på att den håller ihop "kakan" så bra. Har läst att om man får problemet att det flyter kan det vara så att när man blandat i gelatinet i räkmixen så har den varit för kall. Fast jag vet ju inte hur mycket gelatin du har användt :O OM det nu är så att den håller ihop det så bra så använd bara mindre?
        220L Parachanna Obscura,
        105L Channa sp. "assam",
        54L Mix

        Kommentar

        Arbetssätt...