önskar tips på komplement t nykläckt artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • häpp
    • February 2010
    • 88

    önskar tips på komplement t nykläckt artemia

    Hej!

    Jag behöver tips på lämplig mat till små fiskar (som ogärna/inte alls äter torrfoder) och som inte kräver dagar av förberedelse.

    Dagsläget:
    Jag matar i huvudsak med nykläckt artemia. Någon gång i veckan ger jag lite flingfoder. Detta äter bara en av de fisksorter jag har än så länge. Huvudanledningen till att jag vill ha ett back up-foder till artemian är att jag vill kunna ge mat genast efter en resa på säg en vecka då fiskarna tvingats fasta.

    Idag testade jag frusen artemia. Mina Parosphromenus Linkei rörde det inte, mina Danio tinwini smakade och spottade ut, mina Tanichthys micagemmae åt som galna och höll på att dö på kuppen. De svalde sådana mängder/stora delar att alla såg helt märkliga ut i kroppen. På några fastnade det i munnen och det tog tid innan de verkade någorlunda återställda. En och annan chippade efter luft. Alla drog sig undan efter utfodringen. Jag trodde att i stort sett allihop skulle gå hädan på grund av en måltid. Läskigt. Mina Tanichthys är också de enda som äter torrfoder. De äter nog allt med samma enorma aptit.

    Så… efter den enorma inledningen undrar jag om någon har tips på bra mat i liten storlek som dessa fiskar kan tänkas äta och som inte kräver ett till ett par dygns förberedelse innan den kan serveras.

    Alla tips och erfarenheter är väldans välkomna!
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Grindalmask eller enkyträer brukar vara uppskattat

    Kommentar

    • häpp
      • February 2010
      • 88

      #3
      Tack för dina tips!

      Jag får läsa på lite mer om detta.

      Tar genvägen och ställer några följdfrågor i väntan på att jag hittat tiden att skaffa mer info annorstädes.

      1. Storleksmässigt ska dessa foder alltså funka?
      2. Klarar sig odlingar av denna föda utan att man bryr sig om den alls en viss tid?
      3. Om jag inte minns fel är Grindalmask ganska feta. Alltså enbart lämpligt som extra tilltugg någon gång emellanåt för mina små?

      Någon som kan hjälpa mig att fylla kunskapsluckorna? Kanske finns det fler alternativ, som jag helt missat?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Att odla levandefoder är bra men kräver alltid rätt mycket arbete. Enda levandefodret som inte kräver nästan dagligt underhåll är vinägermikro, och det är främst ett yngelfoder.

        Jag ger hemgjord räkmix. Jag tar en bit räkmix, tinar den i vatten, och finfördelar mixen genom att suga upp den i en 50 ml foderspruta (finns på apoteket). Om det är till mycket små yngel skiljer jag ut de största bitarna genom att låta dem sedimentera i sprutan, och ger bara ynglen de kringsvävande mindre fragmenten; du torde inte behöva göra det med de fiskar du nämner. Det verkar accepteras av all fisk.

        Annars har du ett urval av frysfoder du kan ge, t.ex. cyclops, dafnier, bosmider, och fryst artemia. Som du märkt tar det ofta ett tag för fiskarna att lära sig att tycka om fryst artemia. Jag rekommenderar inte "köpe-räkmix" för dina fiskar, det har för högt inslag av växtmaterial för att dina fiskar ska uppskatta det.

        Danio tinwini och Tanichthys micagemmae går f.ö. bra att lära att äta pellets och flingor, förutsatt att bitarna är tillräckligt små. Vänj dem långsamt med upprepade små utfodringar. Jag har goda erfarenheter av Dr Bassleers pelletsfoder för just de arterna.
        Senast redigerad av Azur; 07 February 2011, 09:20.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • tomwid
          • December 2010
          • 158

          #5
          Var hittar man Dr Bassleers pelletsfoder i Sverige? Funderar på att pröva Hikari Tropical micro pellets till mina Danios. Tycker inte det är så meckigt med nykläckt artemia i mindre mängder men problemet är ju när man måste resa bort.

          Ursprungligen postat av Azur
          Danio tinwini och Tanichthys micagemmae går f.ö. bra att lära att äta pellets och flingor, förutsatt att bitarna är tillräckligt små. Vänj dem långsamt med upprepade små utfodringar. Jag har goda erfarenheter av Dr Bassleers pelletsfoder för just de arterna.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag beställde tidigare från Tyskland, men upptäckte faktiskt först igår att det finns på Akvarielagret här i Stockholm. Jag har inte testat de pellets du nämner men Hikari är ett känt märke så jag utgår från att de är bra.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • häpp
              • February 2010
              • 88

              #7
              Tackar så mycket för utförliga svar!

              Det var rätt länge sedan jag besökte Akvarielagret. Ska ta mig dit inom kort och se om jag hittar det nämnda fodret och lite annat. Ska också testa att göra egen räkmix.

              Tror ni att det går att få Parosphromenus Linkei att äta frysfoder om man är lite enträgen, eller är det bara färsk mat som går hem hos dem och andra liknande arter? Någon som har erfarenhet av att de ätit "mindre krävande" mat?

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av tomwid
                Var hittar man Dr Bassleers pelletsfoder i Sverige? Funderar på att pröva Hikari Tropical micro pellets till mina Danios. Tycker inte det är så meckigt med nykläckt artemia i mindre mängder men problemet är ju när man måste resa bort.
                Hikari-micro-pelletsarna är bra! jag har framgångsrikt gett dessa till kampfiskyngel, de äter tills magen är fyrkantig! Sedan äter ju kampfiskar ungefär ALLT, så om de funkar till dina fiskar återstår att se, men testa att ge fiskarna en fasta så kanske de "lär sig" snabbare!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...