Nyfiken - vilket torrfoder används?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Nyfiken - vilket torrfoder används?

    Jag skulle vilja veta vilka märken torrfoder som ni använder och vad ni tycker om olika märken - Tetra är ju ett vanligt förekommande och lätt åtkomligt foder men vad finns mer?

    Jag har testat ett kraftfoder som skall ges 10 dagar i månaden som heter Dr Bassleer Biofish food forte - granulat som alla mina fiskar är galna i. Fodrar dessutom med Tetra pro colour (brukar ta vad som finns i affären både den vanliga och colour. Inbillar mig att det inte är så stor skillnad) samt Tetra pleco wafers till malarna... Men jag är nyfiken på om det skulle finnas något annat som skulle vara bättre att fodra med... kom med synpunkter och argumentera för den ena eller andra lösningen på torrfodret..

    Ps mitt huvudfoder är mysis och cykloper! På sommaren blir det bara mysis, cykoloper, röda myggisar(allt i portionsförpackninga) och Tetra wafers så att inte grannen skall mata för mycket.
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Matar mest med fryst artemia, men varierar ibland med torrfoder, och kör då mest med Tropical. Tycker det funkar bra. Kör även med deras vanliga fodertabletter, och algtabletter.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Torrfoder??? Det var nog åratal sedan - visserligen tillverkar Tim Addis ett bra granulatfoder som jag faktiskt köpt men det var nog åratal sedan jag använde det. Frysfoder? Det var nog ett par år sedan sist. Och då smulade räkor från Willys och kanske lite djupfryst fullvuxen artemia.

      Här vankas det olika levande foder som grindalsmask, moina, bananflugor och hoppstjärtar...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        njae, mina neontetror uppskattar INTE levandefoder. Dom KAN äta VISST frysfoder, men FÖREDRAR tror det eller ej Tetra Rubin.
        Det äts upp direkt. Jag trodde inte att detta var möjligt men så är det. Jag får mer lr mindre tvinga i dom frysfoder, så att dom varierar kosten lite.
        All we are, we are.

        Kommentar

        • squamata
          • September 2006
          • 144

          #5
          Nån som vet om Vitakrafts flingfoder e bra ??
          Såg Maxi sålde en liter för 59 kr nu

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Ursprungligen postat av squamata
            Nån som vet om Vitakrafts flingfoder e bra ??
            Såg Maxi sålde en liter för 59 kr nu
            Jag tror att de flesta flingfoder är ganska likvärdiga - det gäller dock att kolla bäst föredatum så att man inte matar firrarna med surt foder. Själv köper jag alltid minsta förpackningen och handlar ofta...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • squamata
              • September 2006
              • 144

              #7
              Ja men har man 6 akvarier så köper man inte minsta burken

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Ursprungligen postat av squamata
                Ja men har man 6 akvarier så köper man inte minsta burken
                håller med dig men än viktigare är väl att du kollar bäst före datum - en del av de fetlösliga vitaminerna härsknar - för att det inte skall ske så tillsätts E - vitamin som härsknar fortare än alla de andra tillsammans och då menar fodertillverkarna att E-vitaminet skyddar resten av innehållet genom att härskna först. Men E -vitamin är viktig i kroppens processer som styr hjärtfunktion och blodcirkulation så jag är inte så säker på att E-vitamin är så bra som konserveringsmedel...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av squamata
                  Nån som vet om Vitakrafts flingfoder e bra ??
                  Såg Maxi sålde en liter för 59 kr nu
                  Jag tycker du ska köpa fodret hos en akvariebutik, upplever att det har mycket högre kvalité! Jag kör mest med SERA!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    jag kör med seras foder mest sera san för starkare färger

                    men jag matar ändå mest med fryst foder som t.ex cyclops, daphnia, svarta och vita mygglarver, musslor, räkor, ibland om jag vill ha vuxna
                    artemia så köper jag sådanna, tycker det är för svårt att föda upp egna.

                    de dör efter några dagar men nauplierna kan man ju också ge.

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #11
                      Kör tropical d-50 på torrfoder, sen fryst artemia och oxhjärta. Tropical på maltabletter med.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        Ursprungligen postat av Faltaren
                        Kör tropical d-50 på torrfoder, sen fryst artemia och oxhjärta. Tropical på maltabletter med.
                        hmm vad händer med fiskarnas njurar när man matar med oxhjärta? Protein omvandlas ju till kväve i njurarna och borde anrikas... vad är orsaken till att fodra med oxhjärta? Nyfiken...
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • HenkeP
                          • January 2009
                          • 886

                          #13
                          Kör med D-50, flingor, D-50 granulat, algtabletter samt cory-tabletter i torrfoder-väg. I övrigt så blir det blandat fryst samt färska grönsaker.

                          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #14
                            Oxhjärta är grymt med protein och är ett bra foder när man vill få diskus att växa. Ja det stämmer att det kan vara farligt att mata med oxhjärta. Men när du har 28 grader eller mer så är det igen fara. Har man kallare vatten så ska man ge fan i det . Finns tester på detta har jag för mig att Kjell skrev någon gång.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • harbard
                              • July 2002
                              • 1085

                              #15
                              Ursprungligen postat av 022helpek
                              hmm vad händer med fiskarnas njurar när man matar med oxhjärta? Protein omvandlas ju till kväve i njurarna och borde anrikas... vad är orsaken till att fodra med oxhjärta? Nyfiken...
                              Mer om oxhjärta: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...&id=115&site=1
                              <<<(^:>*
                              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...