Hur mycket artemia skall man mata med varje dag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomwid
    • December 2010
    • 158

    Hur mycket artemia skall man mata med varje dag?

    Regeln att bara ge så mycket som fiskarna kan äta på en minut gäller väl inte? Mina Danio Margaritatus hinner inte äta så många per minut :/
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Pratar vi nykläckt artemia så kan du övermata lite. De håller sig levande iaf i någon timme, oftast längre. Se bara till så du inte "matar filtret" istf fiskarna. Lätt hänt att artemian sugs in i filtret. Väl där så belastar de vattnet rätt bra. Något bättre är att mata lite men ofta, små portioner flera gånger dagligen minskar risken för att artemian ligger och ruttnar någonstans. För att få städat lite så kan du stoppa ned några posthornssnäckor i akvariet, de brukar vara en bra städpatrull.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • tomwid
      • December 2010
      • 158

      #3
      Tackar för det, då får fiskarna fortsätta att frossa lite! Jag pausar min cirkulationspump i 10-15 minuter medans jag matar fiskarna (har innerfilter som är öppet upptill). Posthorns-snäckor skall jag titta efter nästa vecka.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Alles klaar, låter finfint!! Du har snart yngel på småttingarna!! *s*
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • tomwid
          • December 2010
          • 158

          #5
          Hah, hittade precis 3 st yngel i burken Hoppas de kan hitta nått att käka tills de är stora nog för artemia...

          Verkar som om de stora tyckte det räckte med fryst artemia och lite granulat (även om "big boy" roade sig med att spotta ut dem med eftertryck)

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Där ser du... *s* Galaxyn är lite väl liten för nyckläckt artemia direkt, men det brukar finnas tillräckligt annat smått för dem i många burkar för att de ska växa till sig den gnutta som behövs för att få i sig det. Handlar iof också om variant på artemia, somliga är verkligt små, andra rätt stora. Tror det går vägen iaf.

            Lycka till!!

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • tomwid
              • December 2010
              • 158

              #7
              Jädrar vad leksugna de blev av artemian! Alla fem (tre hanar och två honor) var i full gång för en liten stund sedan och äggen bara regnade ner.

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Kan du få till en film på det så vore det kul att se.
                Checking out...

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Ursprungligen postat av tomwid
                  Jädrar vad leksugna de blev av artemian! Alla fem (tre hanar och två honor) var i full gång för en liten stund sedan och äggen bara regnade ner.
                  Sådant gillar vi!!

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Kan inte låta bli att posta en liten film när jag matar med artemia. Alltid är det någon som inte sett den ;-)

                    Checking out...

                    Kommentar

                    • tomwid
                      • December 2010
                      • 158

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dre
                      Kan du få till en film på det så vore det kul att se.
                      Jag har haft kameran redo men inte sett tillstymmelse till lek, men en av honorna blir bara rundare och rundare om magen så jag lever på hoppet!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...