Den bästa maten till mina fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Den bästa maten till mina fiskar??

    Hej!
    Mina flingor *Tetra Pro Coulor, flingor* tog slut igår och undrar nu om jag bör byta ut flingorna mot någon annan mat istället??

    Idag varierar jag med denna mat:
    Granulat: Tyvärr vet jag inte vad den heter, men burken är svart, och det är bla för scalarer och innehållet är små bruna runda kulor.
    Cyclops Tog nyss också slut...
    Räkmix
    Algtabletter



    Har dessa fiskar:
    5 st Praktbotior
    ca 25-30 neontetror
    4 Black Molly
    5 st siemesiska algätare
    4 Kuhliiål
    2 st Platy (röda)

    1Ancistrusmal
    1 Gibbiceps mal
    1 Mal Golden Nugget Pleco
    4 st Scalarer
    15 st rödmunstetror

    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Tetra Pro är bra enligt min uppfattning men jag ska nog själv börja övergå mer mot riktig granulat. Kan ditt granulat vara Aquatic Nature? Ser burken rysligt lyxig ut?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du har en rätt underlig kombination i akvariet - dels har du en del carnivora arter som skalarer och tetror, dels har du herbivora arter som vill ha mycket grönfoder som t.ex. black molly och siamesiska algätare och du har t.o.m. Golden Nugget som är en extremt herbivor art som tar skada om den får något annat än grönfoder.
      Så om den senare skall få något bra liv i akvariet så innebär att du måste mata så skalarerna och tetrorna inte kommer att få någon bra kost.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #4
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Tetra Pro är bra enligt min uppfattning men jag ska nog själv börja övergå mer mot riktig granulat. Kan ditt granulat vara Aquatic Nature? Ser burken rysligt lyxig ut?
        Ja, det är just den =)
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du har en rätt underlig kombination i akvariet - dels har du en del carnivora arter som skalarer och tetror, dels har du herbivora arter som vill ha mycket grönfoder som t.ex. black molly och siamesiska algätare och du har t.o.m. Golden Nugget som är en extremt herbivor art som tar skada om den får något annat än grönfoder.
          Så om den senare skall få något bra liv i akvariet så innebär att du måste mata så skalarerna och tetrorna inte kommer att få någon bra kost.
          Hej Kjell...

          Ja, jag vet att det är lite konstigt...Men scalarerna får ju granulat m.m och golden nugget får grönfoder...varför skulle inte scalarerna och tetrorna få nån bra kost? Du kanske menar att skalarerna och tetrorna äter av grönfodret också... vilket inte är bra för dom..

          Glömde säga att jag även lägger i ärtor.

          Tyvärr är jag inte så inne i arter, vilket jag verkligen vill vara. Men när man står där på Zoo och talar om exakt vilka fiskar man har, och frågar, "men går dom ihop? javisst får man till svar, och ja, jag vet att dom bara vill sälja. Men fan så arg man blir...!

          Ja, då var vi där igen...zoobutiker!!!

          Men nu ska jag inte införskaffa mer fisk, utan större akvarium nästa gång.

          Så vad skulle du rekommendera att jag hade för fisk kvar i akvariet av dom jag har??
          Då en del ska ges bort...
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Alla fiskar äter allt man lägger i akvariet, oavsett om det är hälsosamt för dom eller inte. Man måste själv tänka på detta och inte blanda arter som uppenbart vill ha olika typer av foder.

            Golden Nugget är i längden dödsömd i ditt akvarium så den skulle jag definitivt göra mig av med.

            Sedan skulle jag rent allmänt kolla igenom artbeskrivningarna på Zoopet och kolla lite över vilken typ av foder de vill ha. Allätare är ju inga problem, men rena växtätare resp. rena köttätare bör man nog vara försiktig med att hålla ihop.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Alla fiskar äter allt man lägger i akvariet, oavsett om det är hälsosamt för dom eller inte. Man måste själv tänka på detta och inte blanda arter som uppenbart vill ha olika typer av foder.

              Golden Nugget är i längden dödsömd i ditt akvarium så den skulle jag definitivt göra mig av med.

              Sedan skulle jag rent allmänt kolla igenom artbeskrivningarna på Zoopet och kolla lite över vilken typ av foder de vill ha. Allätare är ju inga problem, men rena växtätare resp. rena köttätare bör man nog vara försiktig med att hålla ihop.


              Och då tycker du att jag ska ta bort Golden Nugget.

              Ja, men då kan man ju inte ha en ancistrus (växtätare) med te x scalar, (köttätare) för dom äter ju olika....Så då är det antingen bara växtätare, eller bara köttätare ..

              Ja, då är det vara att börja sälja fisk...

              Så, hur länge skulle Golden Nugget överleva tror du, i mitt kar??
              Senast redigerad av candra; 20 January 2011, 21:28.
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Ancistrus
                "Växtätare. Vegetabiliskt foder är i akvarium absolut nödvändigt. Detta kan dock gärna kompletteras med annat foder som vanliga flingor och smått frysfoder."

                Golden Nugget
                "Växtätare. Äter i akvarium alger samt tar även en del växter. Arten skall enbart ges vegetabiliskt foder. Animaliskt foder kan vara skadligt för denna art. Matning måste ske flera gånger dagligen."

                Artbeskrivningar är bra och här har vi skillnaden.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Ancistrus
                  "Växtätare. Vegetabiliskt foder är i akvarium absolut nödvändigt. Detta kan dock gärna kompletteras med annat foder som vanliga flingor och smått frysfoder."

                  Golden Nugget
                  "Växtätare. Äter i akvarium alger samt tar även en del växter. Arten skall enbart ges vegetabiliskt foder. Animaliskt foder kan vara skadligt för denna art. Matning måste ske flera gånger dagligen."

                  Artbeskrivningar är bra och här har vi skillnaden.
                  Ja, jag förstår skillanden...

                  Jaja, flingorna var iallfall slut, men var nu idag och köpte tetra pro coulor..hoppas det duger...till en del iallafall.


                  Ibland är en text lite för lång och lite för mycket...så svaren blir bara invecklade....

                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • stefan.peterson
                    • February 2007
                    • 165

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Du har en rätt underlig kombination i akvariet - dels har du en del carnivora arter som skalarer och tetror, dels har du herbivora arter som vill ha mycket grönfoder som t.ex. black molly och siamesiska algätare och du har t.o.m. Golden Nugget som är en extremt herbivor art som tar skada om den får något annat än grönfoder.
                    Så om den senare skall få något bra liv i akvariet så innebär att du måste mata så skalarerna och tetrorna inte kommer att få någon bra kost.
                    Kjell har såklart rätt, han är ju en nestor på detta efter vad jag förstått, dock har jag hållit i princip samma besättning som du anger bortsett från Gibbeceps o Golden, dvs bara en ancsitrus, alla växte och frodades i mitt kar utan problem, gjorde mig dock av med malen eftersom den blev nästan 20cm lång och mest käkade upp mina växter ( de som var delikatessser för honom)...så vissa saker funkar säkert..rätt eller fel, rent biologiskt..nu kör jag dock bara diskus o kardinaler...i huvudsak..

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Hmm ser ut att finnas behov av handmatning här för att inte fel firrar skall få fel mat...
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • candra
                        • January 2010
                        • 455

                        #12
                        Ja, jag vet att Kjell är duktig, inget snack om saken. =)
                        Dom som har en Golden Nugget, vad har dom för andra fiskar i sina kar? =) Någon som har några exempel? =)
                        // Candra


                        240l sällskap 20l Nano


                        Kommentar

                        Arbetssätt...