Vit sten (Vecko mat)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smIIre
    • January 2011
    • 9

    Vit sten (Vecko mat)

    Hej, jag ska åka bort en vecka och undrar om det fungerar att ha en sån där vit sten (vecko mat) just den veckan? Fungerar den bra och gillar fiskarna sånna?

    Eller finns det någon bättre vecko mat jag kan använda mig av, känns lite onödigt att köpa en foderautomat när jag bara ska vara borta en vecka.


    MVH
    MVH: Gustaf

    www.icoe.se - Säkerhetshammare till din bil! Tänk på säkerheten.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skippa den "stenen", fiskarna kommer att överleva veckan utan mat. De skulle kanske istället kola vippen om du använder ett sådant veckofoder då det belastar karet ganska mycket.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • smIIre
      • January 2011
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Skippa den "stenen", fiskarna kommer att överleva veckan utan mat. De skulle kanske istället kola vippen om du använder ett sådant veckofoder då det belastar karet ganska mycket.
      okej, nej aldrig använt något veckofoder innan. Ska åka bort nu på sportlovet och då tänkte jag köpa veckofoder. Men då kanske jag ska skippa det helt.
      Senast redigerad av smIIre; 18 January 2011, 16:01.
      MVH: Gustaf

      www.icoe.se - Säkerhetshammare till din bil! Tänk på säkerheten.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        skippa det. de där "stenarna" gör mer skada än nytta. fiskarna klarar lätt en vecka utan mat.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          håller med de andra, skippa fodret! Körde med sådant ett tag i början innan jag kom fram till att fiskarna klarar sig precis lika bra, om inte bättre utan Firrarna rörde dem inte ens, så de låg bara kvar och möglade helt orörda när jag kom hem igen. Och möglande mat är ju inte direkt bra för vattenkvaliteten!

          Kommentar

          • smIIre
            • January 2011
            • 9

            #6
            okej då hoppar jag dem. Tack så mycket för alla svar!






            www.icoe.se - Säkerhetshammare till din bil!
            MVH: Gustaf

            www.icoe.se - Säkerhetshammare till din bil! Tänk på säkerheten.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Skippa den "stenen", fiskarna kommer att överleva veckan utan mat. De skulle kanske istället kola vippen om du använder ett sådant veckofoder då det belastar karet ganska mycket.
              Överbelastar - det är väl ett "kalkblock" som stabiliserar vattnet - så mycket foder finns det dock inte i det.
              Jag håller med om att det absolut inte behövs i ett välskött akvarium eftersom fiskarna där utan problem klarar sig 1-2 veckor utan mat, men att det skulle "sabba" karet vete sjutton
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                men att det skulle "sabba" karet vete sjutton
                Om karet riskerar att få ett pH över 7 och man har ett nystartat kar med amonium och/eller dålig balans på karet är väl inte den mest hälsosamma situationen. Kanske inte så stor risk, men den finns där...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Om karet riskerar att få ett pH över 7 och man har ett nystartat kar med amonium och/eller dålig balans på karet är väl inte den mest hälsosamma situationen. Kanske inte så stor risk, men den finns där...
                  Det är väl snarare då ett problem om pH rasar pga att akvariet är dåligt skött. Kalk löser ju rätt långsamt så det lär inte bli några problem av att pH stiger för snabbt.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...