Kräsna Scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Kräsna Scalare

    Mina Scalare (har 4st (ca 4-5cm) sedan två veckor, köpte till 4st (6-8cm) idag) är mycket kräsna vad gäller foder, har testat följande:

    Frysta svarta mygglarver: smakar och spottar ut
    TetraMin flingfoder: äter ibland, men spottar för det mesta ut
    Levande Artemia: testat en gång, funkade bra
    Finhackade räkor: undersökte, men smakade inte
    Aquatic nature: äter ibland
    Gröna ärtor: undersökte, men smakade inte
    TetraMin tropical tablets: undersökte, men åt inte
    Fryst Artemia: funkade sådär, några åt andra spottade ut
    Fryst Mysis: köpte idag, har inte provat än

    Är det någon som har tips på foder som funkar?
    //Stefan Lindgren
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Är det bara de nya scalarerna som matvägrar? (antar att det är alla skalerna då du har radat upp så många olika fodersorter) Kanske kan vara flagellater i magtarmkanalen som gör att de inte äter som de skall? Annars brukar som sagt levande foder av olika slag uppskattas (är ju dock inte bästa årstiden för det nu).

    Jag brukar ofta fråga i butiken vad de matar med så vet man vad fiskarna är vana vid, vill man sen hellre köra ett annat huvudfoder så kan man ju introducera detta så sakterliga om det skulle behövas så att säga. Sen kan det vara så att de är såpass nya (tänker då på de senast införskaffade skalarerna) i karet att de inte hunnit etablera sig å att de skall etablera en rangordning både med varandra å de gamla skalarerna.
    Sen kan faktiskt röda mygglarver vara ett bra foder när man har matvägrande/nyintroducerade/kräsna fiskar.
    Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Tack för snabbt svar.

      Sorry, jag var kanske lite otydlig, inlägget gäller de fyra Scalare som jag har haft i två veckor. Foderlistan gällde dessa fyra och ingen av dem har ätit riktigt bra, utom när de fick levande Artemia. Jag frågade faktiskt i affären idag (köpte fyra Scalare till, så här i efterhand kanske jag borde ha väntat en vecka eller två tills de andra kommit igång med ätandet), de rekommenderade fryst Mysis, tänkte prova det imorgon. Om det nu funkar, kan man då ha det som huvudfoder?

      Jag har hört mycket om just röda mygglarver, risk för allergi?
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        No probs.

        Ja jag misstänkte att det rörde sig om det gamla skalarerna. Ok, matar de sina med mysis som huvudfoder alltså? Ja testa du mysis, ja det skulle gå bra att använda som huvudfoder. Tänk bara på att om du har fiskar som är allätare eller till och med mest växt- eller-träätare så se till att de fiskarna får det foder de behöver och inte äter sig mätta på den frysta mysisen. (tex. ancistrus får lätt problem med magtarmkanalen och dör tillslut om de får för mkt animaliskt foder såsom div. frysfoder).

        Ja det finns mkt skrivit om de röda myggen å jag har inte använt det på flera år tills alldeles nyligen. Ja det finns risk för allergi men majoriteten som använder det klarar sig (tror att ca var tredje användare utvecklar allergi mot det men om man skulle göra det är det ju bara att sluta med det). Det enda man kan ha i åtanke när man kör animaliskt frysfoder som huvudfoder är att det blir ganska tung belastning på vattnet och filtren (gör förvisso själv det i samtliga kar och har inte märkt att fisken har tatt skada av detta trots att jag slarvar lite med vattenbytena, å då har jag bara små kar där det största är på 250L).
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Jag vet inte om de har Mysis som huvudfoder till Scalare, men de rekommenderade det om de var kräsna. Malarna får algtabletter, gröna ärtor och gurka, de har inte brytt sig om fryst foder än så länge. Däremot så blir det inte Mysis som huvudfoder till Rosentetrorna, där kör jag vidare med Tetra flingfoder.

          Om det inte funkar med Mysis, så får jag väl testa röda mygg.

          Tack för infon.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Mygglarver brukar gå hem hos scalarena Men vill du köra ett "torrt" foder så rekomenderar jag att du provar Tropicals Cichlid Gran. Mina Scalarer....både stora och små....äter det fodret med god aptit De får även fryst foder någon gång i veckan. Då kör jag på frysta svarta mygglarver....Också en favorit
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Mina skalarer äter i stort sett allt, den ena är ngt lite mer kräsen när hon får för sej det. Annars slukar dom allt.
              Jag brukar samla ihop räkrom när vi äter räkor, sköljer och rensar. Sen blir det fest hos skalarerna. Dom älskar det.
              Tabletter som trycks fast på rutan är oxå populärt - JBL NOVO Tab och NOVO Fect.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Vad fick de innan?
                Om man de har fötts upp på ett slags foder så är de ofta så vana vid det att de inte tar något annat - oavsett om det är ett bra foder eller ett skitfoder de har fått tidigare.

                Men rent krasst så brukar det räcka om man är enveten och fortsätter mata (fast lite förstås efterom minimalt blir uppätet) med mer ett bra foder - så småningom kommer de att fatta att det är mat och sen är det inga problem.

                Det är lite samma som att skalarer normalt i naturen äter småfisk - men så säger en del. O, nej jag har dem ihop med små fiskar och det är inga problem - men så en dag så kanske man är borta över en weekend och så blir de hungriga. Och dem stora riktigt hungriga skalaren kanske helt enkelt får för sig att man kanske i alla fall skulle testa om inte den där lilla neonen eller kardinalen går att äta. Och då ramlar poletten ner - va fan det var ju riktigt gott och snart är alla småfiskar borta.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Det är lite samma som att skalarer normalt i naturen äter småfisk - men så säger en del. O, nej jag har dem ihop med små fiskar och det är inga problem - men så en dag så kanske man är borta över en weekend och så blir de hungriga. Och dem stora riktigt hungriga skalaren kanske helt enkelt får för sig att man kanske i alla fall skulle testa om inte den där lilla neonen eller kardinalen går att äta. Och då ramlar poletten ner - va fan det var ju riktigt gott och snart är alla småfiskar borta.
                  Jodu, de är duktiga på att tugga i sej allt som är mindre om de blir tillräckligt hungriga Mina började tom tugga i sej barber och större tetror. det började med att jag fick sjukdom i karet, och var tvungen att medicinera en längre tid, så det dröjde nog uppemot en vecka....om inte mer.... innan de fick nån mat. så då kom de på att de skulle börja äta sina grannar. tillslut så var det bara Scalarena kvar, de andra hade blivit mat.....Så nog kan de alltid...
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    varje gång jag har köpt fisk så har jag naturligtvis först sett till att dom är välgödda hos handlaren / privatpersonen,

                    sedan har jag låtit dom "svälta" ett par dagar, sedan ger jag dom hälften av normal dos, hungriga som dom är
                    så har dom alltid slafsat isig allt.

                    under närmaste 2-5 dagarna så har jag sakta ökat matmängden till normalt, och då varierat kosten med det
                    som jag vill ge dom senare.


                    har alltid funkat här.


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Steff777
                      • August 2010
                      • 295

                      #11
                      Tack för alla svar.

                      Tyvärr så vet jag inte vad de matades med i affären, men som sagt det behöver ju inte ha varit ett bra foder, utan något de helt enkelt vant sig vid att äta. Jag fortsätter att variera fodret som flera av er föreslog, i små mängder, och hoppas att de blir mindre kräsna så småningom. Det enda som har fungerat riktigt bra är Nauplii, men det är ju en droppe i havet till Scalare, kanske beror det på att det är det enda som varit levande foder.

                      Jag hoppas mina Scalare inte får smak för Rosentetrorna, för de vill jag gärna ha kvar
                      //Stefan Lindgren

                      Kommentar

                      • Steff777
                        • August 2010
                        • 295

                        #12
                        Fryst Mysis var poppis
                        //Stefan Lindgren

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Mina var lite kräsna i början med men sen när dom blev hungriga så åt dom det som serverades :P
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...