Kan man mixa olika typer av fryst foder i en röra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Kan man mixa olika typer av fryst foder i en röra?

    Hej

    Satt och läste om räkmix nyss, fick en idé som jag är osäker på men det skadar ju inte att fråga, tvärtom kanske jag orsakar något om jag testar detta...

    Så frågan är helt enkelt, kan man tina ex. cyclops, dafnier, räkmix och blanda för att frysa igen till en ännu mer innehållsrik blandning eller kan tinigen av fodret i sig ev. mixningen ha någon negativ inverkan på fisken.

    (Jag vet ju att ex. omnivora fiskar och herbivora inte ska ha samma föda så där är jag med)

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    hmm jag vet inte men vet att tinar man mat så ökar antalet bakterier lavinartat. Därför skall man tillaga mat div hetta upp det innan man återfryser det. Frågan är om dessa bakterier kan vara skadliga för fiskarna? Jag vet att rå kyckling sprider en bakterie som är släkt med den som orsakar salmonella och det är inte alls hälsosamt att hantera rå kyckling om man inte har god handhygien - men hundar verkar inte drabbas alls av den infektionen eller åtminstone i väldigt milda varianter - så din fråga är väldigt intressant...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Lite som 022helpdek tar upp så försämras ju alltid kvalitén vid omfrysningar så jag ser ingen fördel i sig med att göra så.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Lite som 022helpdek tar upp så försämras ju alltid kvalitén vid omfrysningar så jag ser ingen fördel i sig med att göra så.

        Precis min misstanke mest en nyfiken fråga då jag tänkte att man kunde få mer nyttigheter vid varje mål för de små liven, men då fortsätter jag att helt sonika variera vid de olika matningstillfällena. Dessutom måste jag hitta en bra räkmix till de små liven...

        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Precis min misstanke mest en nyfiken fråga då jag tänkte att man kunde få mer nyttigheter vid varje mål för de små liven, men då fortsätter jag att helt sonika variera vid de olika matningstillfällena. Dessutom måste jag hitta en bra räkmix till de små liven...

          Nicke
          Den tillverkar du själv, då vet du vad den innehåller och får ett kanonfoder till jäklens bra pris!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Själv har jag sett att en del av mina fiskar kan tröttna på en sorts foder och får en påfallande bättre apitit av att man ger dem olika foder. Mysis äter alla mina fiskar men mina rosentetror äter ju helldre röda mygglarver eller cykolops än mysis - så det kan ju vara en vinst att inte blanda. Sedan har vi de där individerna som bara har en tendens att bara äta en sorts foder. Det är ju guld om man får en sådan individ att äta lite mer varierat för annars så kan man ge sig sjutton på att favofodret är restnoterat i långa perioder... WF kan rent av få för sig att bli extra romantiska när man utfodrat med cyklops - det är som att jakten alla prickar gör dem upphetsade på mer än ett sätt.

            Dessutom så utgör olika sorts foder och matningssätt omväxling för fiskarna ur aktiveringssynpunkt. Måste man göra något mer än bara det gamla vanliga så hålls hjärnan och centrala nervssystemet igång...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Den tillverkar du själv, då vet du vad den innehåller och får ett kanonfoder till jäklens bra pris!
              Ja precis rätt på pricken, vet att du och Mats Bryzell har lite olika räkmixrecept som ni gaggar om till och från? Jag skulle ju behöva en mix både till min a malawi, Rödzebra, Golden & Rostciklid samt en annan räkmix till mina levandefödare, och paletter, men den får gärna även passa till sclarer och tetor och annan stimfisk.

              Ursprungligen postat av 022helpek
              Själv har jag sett att en del av mina fiskar kan tröttna på en sorts foder och får en påfallande bättre apitit av att man ger dem olika foder. Mysis äter alla mina fiskar men mina rosentetror äter ju helldre röda mygglarver eller cykolops än mysis - så det kan ju vara en vinst att inte blanda. Sedan har vi de där individerna som bara har en tendens att bara äta en sorts foder. Det är ju guld om man får en sådan individ att äta lite mer varierat för annars så kan man ge sig sjutton på att favofodret är restnoterat i långa perioder... WF kan rent av få för sig att bli extra romantiska när man utfodrat med cyklops - det är som att jakten alla prickar gör dem upphetsade på mer än ett sätt.

              Dessutom så utgör olika sorts foder och matningssätt omväxling för fiskarna ur aktiveringssynpunkt. Måste man göra något mer än bara det gamla vanliga så hålls hjärnan och centrala nervssystemet igång...

              Ja men det är klart att det är bra att variera, det jag är sämst på är levandefoder, slarvar mkt där. Men jag vet att de får bra "motion" och triggas lite av jakten på mat ibland, inför lek alltså.


              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              Arbetssätt...