hur länge klarar sig firrar utan foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    hur länge klarar sig firrar utan foder?

    dagens.

    Ska iväg under 2 dagar nu i helgen och undrar hur man bäst löser det.
    Funkar sånt här flerdagars foder som säljs i djuraffärer? Eller klarar dom sig 2 dagar utan att svälta?
    All we are, we are.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    strunta i att mata. de klarar sig lätt utan mat i en vecka.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Jag hade tetror som var utan mat i sju veckor, det gick utmärkt. Lite slanka, men fullt friska. Lekte som galningar när de började matas igen.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        låter fint alltid väldigt nitisk gällande det där. Aldrig missat en matning. Men då vet jag att man vid nödfall kan vara "lite" slapphänt med det hela ^^
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Joodå, jag var iväg två veckor till turkiet i fjol och fiskarna fick snällt klara sig utan mat, och det gick också fint

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Ursprungligen postat av Miliimli
            Joodå, jag var iväg två veckor till turkiet i fjol och fiskarna fick snällt klara sig utan mat, och det gick också fint
            haha oj, och 7 veckor för mumin. Fan vet mina neontetror, dom blir helt hyper vid matningshålet om jag är nån timme sen nån morgon x)
            All we are, we are.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Inga som helst problem med några dagars uppehåll - om vi pratar vuxen fisk i bra kondition. Med yngel är det annorlunda, de behöver oftast mat kontinuerligt. Semesterfoder rekommenderar jag aldrig. Om man vill ge fisken mat när man är borta är en foderautomat en bra investering.

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Inga som helst problem med några dagars uppehåll - om vi pratar vuxen fisk i bra kondition. Med yngel är det annorlunda, de behöver oftast mat kontinuerligt. Semesterfoder rekommenderar jag aldrig. Om man vill ge fisken mat när man är borta är en foderautomat en bra investering.

                Hilsen,

                /P
                varför är inte semesterfoder bra?
                mina fiskar har fått det flera gånger men har aldrig blivit dåliga eller liknande.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Inga som helst problem med några dagars uppehåll - om vi pratar vuxen fisk i bra kondition. Med yngel är det annorlunda, de behöver oftast mat kontinuerligt. Semesterfoder rekommenderar jag aldrig. Om man vill ge fisken mat när man är borta är en foderautomat en bra investering.

                  Hilsen,

                  /P
                  Har 2 ancistrusyngel och alla 4 siameserna är 1-2 månader gamla, men jag drog ner en saftig svärdsplanta till dom (då dom verkligen uppskattar att slakta dessa plantor) så dom klarar sig nog ^^

                  Sen måste jag fråga samma sak som robidobban, varför inte semesterfoder?
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Semesterfodret löser upp sig på några dagar, innehåller mest gips, och sabbar vattenkvaliteten.

                    En betydligt bättre lösning är en foderautomat. Den kan se till att fiskarna får foder i åtminstone en vecka efter att du åkt.

                    Ska du vara borta mer än två veckor är det nog läge att be nån mata fiskarna. Kom ihåg att visa hur mycket foder fisken ska ha och påpeka att det är farligt att övermata, annars ger den som matar nästan säkert för mycket. Om den som matar ger fiskarna en eller två gånger i veckan så klarar de sig tills du kommer tillbaka.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Semesterfodret löser upp sig på några dagar, innehåller mest gips, och sabbar vattenkvaliteten.

                      En betydligt bättre lösning är en foderautomat. Den kan se till att fiskarna får foder i åtminstone en vecka efter att du åkt.

                      Ska du vara borta mer än två veckor är det nog läge att be nån mata fiskarna. Kom ihåg att visa hur mycket foder fisken ska ha och påpeka att det är farligt att övermata, annars ger den som matar nästan säkert för mycket. Om den som matar ger fiskarna en eller två gånger i veckan så klarar de sig tills du kommer tillbaka.
                      jaha, okej
                      Vet att jag kört med semesterfoder innan, men effekten har inte varit som den ska (alltså att det löses upp lite hela tiden) utan ancistrusarna och snäckorna har satt sig på tabletten och ätit upp den mer lr mindre på några dagar. :P
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • robidobban
                        • March 2009
                        • 652

                        #12
                        Azur: okej då vet jag det då
                        men om dom nu sabbar vattnet så mycke så har jag la bara haft en himla tur att det inte det har hänt något då, för jag har märkt att det inte är någon som äter dom förutom malarna.

                        roosterboy: haha ja det är lika dant för mig, fast jag har en pleco istället för en massa snäckor. en gång så tog h*n den i munnen och simmade in i sin grotta och satt och mumsade på den och när någon kom för nära så så spände h*n upp sina stora finna fenor så det var ingen som vågade komma nära.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Fullständigt enig med Azur. Kör man med semesterfoder och fisken överlever så har man tur. Det normala är att man kommer hem och hittar merparten av fisken död samt har en grym algodling. Jobbar i zoobutik, och ni anar inte hur ofta detta inträffar. Helst skulle jag vilja förbjuda möget, likställer det nästan med djurplågeri. Men det är klart, finfint för fiskförsäljningen... "vi behöver lite nya fiskar, för de gamla har tagit slut".

                          Hilsen,

                          /P
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Fullständigt enig med Azur. Kör man med semesterfoder och fisken överlever så har man tur. Det normala är att man kommer hem och hittar merparten av fisken död samt har en grym algodling. Jobbar i zoobutik, och ni anar inte hur ofta detta inträffar. Helst skulle jag vilja förbjuda möget, likställer det nästan med djurplågeri. Men det är klart, finfint för fiskförsäljningen... "vi behöver lite nya fiskar, för de gamla har tagit slut".

                            Hilsen,

                            /P
                            oj, det visste jag inte =/
                            Farsans flickvän droppade ner en sådan innan domåkte (jag drog dan innan åkte, det är typ helt borta nu (kanske 5% kvar) men alla fiskarna lever och ingena alger, så jag hade väl tur
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • 022helpek
                              • November 2010
                              • 626

                              #15
                              Varför inte be grannen mata? - jag brukar låta mina grannar mata med fryst foder i portioner - vet då att fiskarna får rätt mängd mat och jag får snabbt veta om något kar läcker...
                              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...