Handmata eller automatmata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ason
    • November 2010
    • 107

    Handmata eller automatmata?

    Hej!

    Jag har med stor behållning läst boken BtN Guide om Nanoakvarium, särskilt för att lära mig lite om räkor.

    På sidan 22 står under daglig skötsel att man bör handmata sina nanoakvarieinnevånare och inte använda foderautomat.

    Beror det på det det lilla akvariets känsliga balans, eller har det något innevånarna att göra?

    Det vore trevligt att kanske såsmåningom komma igång med ett akvarium efter alla år igen, men jag vill ju samtidigt kunna vara borta en vecka eller två ibland, utan att behöva passa räkorna och deras vänner.

    I och för sig funderar jag på ett något större "kubliknande" akvarium, kanske 120 liter, men med räkor och små fiskar från företrädesvis Malackahalvön eller dess omgivningar. Jag tror att den storleken är lättare. Försvinner handmatningsbehovet då?

    Bengt
    allting hänger ihop - frågan är bara hur
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Du behöver inte oroa dig för maten om du åker bort en vecka eller två Vuxna friska fiskar ska klara av den perioden utan mat. Är inte 100 på om samma gäller för räkor, men eftersom man matar dem ännu mer sällan än fiskar (matar mina ungefär var tredje dag) så tror jag inte det ska vara något probolem Foderautomater är ganska risky då de lätt kan få fnatt och mata allt för mycket!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      instämmer helt med mli här. finns otaliga historier om att folk kommer hem efter semestern o foderaoutomaten har mördat alla fiskarna genom att få fnatt o mata konstant o allt på en gång.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        1/ Det särklassigt viktigaste tillfället att kontrollera att allt är Ok i ett akvarium är vid matningen och överlåter man denna till en foderautomat så missar man ju detta tillfälle
        2/ Som du skriver så är den biologiska balansen i ett litet akvarium betydligt känsligare än i ett stort och minsta lilla övermatning kan snabbt här få ödesdigra konsekvenser (vilket lätt kan ske om man inte har en mycket bra (=dyr) foderautomat
        3/ Instämmer också helt med föregående talare att såväl fiskar som räkor utan problem klarar 14 dagar utan att man matar

        Ps. Trevligt att du gillade boken
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Foderautomaters pålitlighet beror mycket på vilken typ av automat det är, dom som bara har en roterande trumma är rätt opålitliga.
          Det finns däremot såna som matar från individuella fack och drivs med en vanlig klockmotor, dessa är mycke mer pålitliga och ger en exakt mängd foder vid varje matning.
          Den modellen jag har (petmate)är inte dyrare än andra tex eheim men dom har visat sig vara väldigt pålitliga och finns att få tag på från en av dom större grossisterna.

          Men det finns övriga faktorer som spelar in som Kjell nämner...

          //NiXoN

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13130

            #6
            Jag kör hydor och eheim, båda med roterande trumma, de funkar utmärkt om man använder granulat dock funkar inte flingor! Använt dem non stop i 5år utan ett enda problem!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag kör hydor och eheim, båda med roterande trumma, de funkar utmärkt om man använder granulat dock funkar inte flingor! Använt dem non stop i 5år utan ett enda problem!
              Kan väl vara värt att nämna att en an anledningarna till att foderautomaterna med roterande trumma ofta strular är att de stiger upp fukt i trumman och du klumpar fodret ihop sig.
              Dock så har ju dagens moderna foderatumater med trummor ofta en liten fläkt eller värmer upp trumman så att det inte skall bli kondens i dem och då är problemen minimala.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ason
                • November 2010
                • 107

                #8
                Tack för alla svar.

                Det var inte för att mata när jag är hemma - det vore ju att ta bort det roligaste momentet. Det var närmast om man åker bort nån vecka eller två, men det tycks gå bra utan matning då förstår jag.

                Så handmatning eller fasta borde var det som gäller då...
                allting hänger ihop - frågan är bara hur

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13130

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kan väl vara värt att nämna att en an anledningarna till att foderautomaterna med roterande trumma ofta strular är att de stiger upp fukt i trumman och du klumpar fodret ihop sig.
                  Dock så har ju dagens moderna foderatumater med trummor ofta en liten fläkt eller värmer upp trumman så att det inte skall bli kondens i dem och då är problemen minimala.
                  Ja just eheimautomaten har en en fläkt som går med hjälp av rotationen från trumman och hindrar fukten att komma in i trumman, min hydor har ingen fläkt men den håller fodret torrt ändå, värre är det med seras automat där blev fodret lite blött...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...