sewellior, får dom i sig tillräckligt med mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #16
    Ursprungligen postat av VisualDarkness

    Då undrar jag vad jag hr köpt för Sewellior? De är nämligen de enda någonsin fiskarna som klarat att kasta sig framför och putta bort långsträckta pansarmalarna vid matningen.
    Mina är likadana har mina ihop med ancistrusmalar och pansarmalar(massor av båda sorterna)och ändå så är det sewelliorna som tar mest för sig.
    Även när jag hade sewellior i 600 litaren så var dom framfusiga och där är både praktbotior,pakistanbotior,ancistrusmalar 2 STORA(ca 30cm)malar och en massa annan bottenfisk och där var inga problem heller.

    Jag delar som sagt en massa bottentabletter och sprider det i karet för att alla ska komma åt någon tablett och jag matar 2 ggr per dag, brukar slänga i lite broccoli med men det är mest ancistrusarna som är intresserad av dom.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #17
      Sewellior är kassa algätare, men de behöver ändå alger för att överleva. Har 11 stycken i ett 280 tillsammans med 7 botia striata och 5 schistura cf. balteata. 4500l/h och mycket stenar. Karet fick gå med lågt flöde, mycket belysning och ett par endlers i ungefär 2 månader innan jag satte på mer fart på vattnet och resten av fiskarna flyttade in.
      Resultatet var ett kar med många olika typer av alger som ger sewelliorna den miljö de mår bra av. Ett år senare har jag lika mycket alger som när jag "startade" karet och sewelliorna mår toppen. Matar endast med flingor för botiorna och schisturorna. Även dom mår toppen och ingen svälter. Alla fint utfärgade och härligt runda om magen samt mycket pigga.

      Många runda och platta stenar som alger kan växa på är det bästa mina sewellior vet. De sitter på stenarna där strömmen är som starkast och gnager för fullt på algerna. De har sina favoritstenar som de gärna försvarar. Varken botiorna eller schisturorna stör dom. Alla gör sitt och är lyckliga.

      Läste en tråd på ett annat forum om en kille som blandade lite urin i ett kar som fick stå i mycket solljus. Däri fanns stenar som alger snabbt växte på. De stenarna la han sen ner till sina sewellior som de fick kalasa på. Inte fräschaste kanske, men nöden har ingen lag ^^

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18
        Att de skulle vara kassa algätare går jag inte med på då hela framrutan är täckt av (säkert) miljontals små munnmärken efter algskörder.

        De äter t o m lite brunalger för mig:

        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #19
          Mja. Jag säger fortfarande rätt kassa algätare - med en Ancistrus i burken har du inte skrapmärken från tänderna i algsamlingen, den är nämligen borta... *s* Som jag skrev ovan, de äter alger, men inte särdeles bra. Algerna finns fortfarande kvar i rätt stor utsträckning, vilket iof är bra för dem.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Det är när man sänker vattennivån som man ser att någon skördat hela rutan ytterst noggrannt. Så för mig håller jag fast att de är på toppnivå, ändå skadar de aldrig ens växter.

            Agree to disagree
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • firren_99
              • September 2009
              • 237

              #21
              Innan hade jag problem med sewelliorna och nu LEKER de!!!!
              Upptäckte det när jag skulle titta till akvariet (var på väg att gå ner för att klä granen)
              Det var en hane och en hona som "snurra" efter varandra. De "skvätte" också sand, ibland la det sig på varandra och sen fortsatte de att "snurra" efter varandra.
              På morgonen hade jag matat lite extra mycket och ökat cirkulationen, tror det var det som fick igång dem.
              Jippi!
              Jag tror inte det blir några yngel denna gången, men de kommer troligen leka igen.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #22
                Grattis!! Kul grej, skriv mer om det händer något ytterligare!!

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                Arbetssätt...