Bäst före datum...vad gäller ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Bäst före datum...vad gäller ?

    Hubba alla !

    Det här med bäst före datum på fling / granulat foder.

    Jag begriper så mycket att så fort man öppnar burken så börjar det bli sämre.
    Och det är säkert så att bäst före datum på näringsvärdet stämmer då.

    ”Kanske” blir det kortare om man ställer burken ovanpå en varm ramp…..

    Men….hur är det om man…:

    1) Inte öppnar burken, gäller då bäst före datum iaf ?
    2) Om man har en öppnad burk i kylen, förlängs bäst före datum då, och isf på ett ungefär hur länge ?
    3) Samma fråga som på 2,an med skillnaden om man har burken i frysen ?
    4) Samma fråga som på 3,an, med skillnaden om burken är oöppnad ?

    Anledning till frågan är att ”the boss” fick ett litet psykbrott på mig igår.
    Hon hittade en låda med diverse foder i frysen. En del öppnat, en del inte öppnat.
    Snabb inventering visar att en del av burkarna hade en bäst före datum som ligger
    på fel sida dagens datum.

    Kollade då runt lite på en del av mitt andra foder. Varav det mesta står i kylen.
    En del hade gått ut, en del ligger fortfarande på rätt sida.

    slänga eller inte slänga......



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Mata mera säger jag
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      I princip så gäller ju bäst före datumet för en oöppnad burk. Så öppnar man en burk direkt vid köpet så kan man säga att bäst före-datumet går ut långt innan det datum som anges på burken.
      Sedan är det också självklart som så att Bäst före-datumet är angivet med en del marginal.

      Sedan kan fodret bli sämre tidigare genom ett dåligt hanterande - t.ex. så lär ett foder bli kass på bara något dygn om man ställer en öppen burk på rampen.

      Man kan också förlänga tiden genom att som du har gjort ställa in burken i kylen.


      Felet många gör det är att de av "ekonomiska" skäl köper en för stor foderburk som räcker oerhört länge - det är då faktiskt mer ekonomiskt att köpa mindre burkar som förbrukas snabbt.

      Om man köper en stor burk så rekommenderar jag att man lägger över en del av burkens innehåll i en annan mindre burk och sedan fyller på den lilla burken när den är tom. Den stora bör då förvaras i en mörk burk i kylen - man bör också ha något i burken som suger åt sig fukten (det följer oftast med en liten förpackning med "fuktsug" när man köper storförpackningar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

        ............. t.ex. så lär ett foder bli kass på bara något dygn om man ställer en öppen burk på rampen.
        Att det blir dåligt fort förstår jag, men har man gjort några vetenskapliga undersökningar att så är fallet, dvs blir kass på något dygn?

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Den stora bör då förvaras i en mörk burk i kylen - man bör också ha något i burken som suger åt sig fukten (det följer oftast med en liten förpackning med "fuktsug" när man köper storförpackningar
        Funkar dessa fuktsugare som finns i medicinburkar och elektronikprylar?
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Att det blir dåligt fort förstår jag, men har man gjort några vetenskapliga undersökningar att så är fallet, dvs blir kass på något dygn?
          Som allt annat så tror jag aldrig att det gjorts några vetenskapliga experiment för något inom akvaristiken.
          Utan det handlar säkert mer om allmän kunskap vad gäller livsmedelshantering och hur snabbt näringsämnenena försvinner där.

          Funkar dessa fuktsugare som finns i medicinburkar och elektronikprylar?
          Det skulle jag tro är samma - men soms agt de storförpackningar av fiskfoder som säljs brukar innehålla något fuktsugande. Speciellt flingor är suveräna på att dra åt sig fukt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Det där med att ställa torrfodret i kylen tror jag är helt galet! Torra grejer suger upp fukt och i kylen är det definitivt fuktigt och det bildas klumpar och kan starta en mögelkultur pga att det bildas kondens i burken(allmän kunskap i livemedelshantering) ! mörkt, torrt och svalt är garanterat det bästa!
            Senast redigerad av åheim; 10 November 2010, 17:31.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Det där med att ställa torrfodret i kylen tror jag är helt galet! Torra grejer suger upp fukt och i kylen är det definitivt fuktigt och det bildas klumpar och kan starta en mögelkultur, mörkt, torrt och svalt är garanterat det bästa!
              Självklart skall det stå i en sluten förpackning och jag har svårt att tro att att det kan suga åt sig vatten genom hårdplastförpackningen. I så fall borde ju allt foder som står i akvarieaffärer snabbt förstöras eftersom där oftasts är väldigt fuktigt.
              Men visst är det en förpackning som släpper igenom fukt så har du helt rätt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Tackar för alla svaren, dags att slänga lite mat, och köpa nytt.......så burkar.....




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Johan82
                  • September 2010
                  • 89

                  #9
                  Min flingor gick ut i mars. Tjackade begagnat kar och han skickade med dem. Fiskarna käkar dem och verkar inte må dåligt?

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan82
                    Min flingor gick ut i mars. Tjackade begagnat kar och han skickade med dem. Fiskarna käkar dem och verkar inte må dåligt?
                    Fiskarna kanske äter det, men de får inte i sig de nyttigheter som har gått förlorade.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johan82
                      Min flingor gick ut i mars. Tjackade begagnat kar och han skickade med dem. Fiskarna käkar dem och verkar inte må dåligt?
                      Som Guy skriver så har de nyttiga näringsämnena försvunnit till största delen - så i det långa loppet är det inte bra men för en kortare period spelar det säkert ingen roll.

                      Men som sagt - det viktiga är hur det har förvarats men har väl burken/förpackningen öppnats så skall man inte dra på fodret för länge.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...