Beställa levande foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Beställa levande foder?

    Hej!

    Eftersom det är så svårt (omöjligt!) att få tag på levande foder här i trakten har jag funderat på att beställa hem, mest för dvärgkulornas skull men även de andra fiskarna skulle säkert uppskatta det. Jag hat hittat ett ställe i Tyskland (AH-Aquashop) som är beredda att skicka hit ett lass, de ska återkomma med fraktkostnaden. Tror ni det skulle funka? Och man måste beställa rätt mycket men man kan väl frysa in sånt som inte går åt? Ska dock sätta mig ner och räkna lite på hur mycket som kan gå åt... Nån som vet vad en mygglarv väger?

    Hälsningar
    Jennifer
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    En mygglarv väger inte ssk mycket - sin volym i vatten på ett ungefär. 10 gram = 10 ml. Men dom brukar kosta riktigt mycket på sina ställen. På 80-talet var det prisvärt i Uppsala. Men senast det såldes i Jönköping var det väl ett kilopris på 2400 kr dvs 24 kr för 10 gram = ml. Men man skall nog inte köpa levande för att frysa ner - slöseri med kronor...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Bra tumregel för vikten, tack för det! Men minsta ordervärde (i alla fall hit) är 25 Euro. Det innebär 23 påsar med 90 ml i varje. Jag har en känsla av att det räcker rätt länge, längre än vad de skulle överleva - och då är det ju bättre att frysa in än att slänga. Vet dock inte hur många mygglarver som finns i varje påse så jag har inte lyckats räkna ut det. Och jag vet inte hur länge mygglarverna (eller daphnierna) överlever i kylen... Plus att det tar några dagar för leveransen att komma hit... Många osäkra faktorer men om frakten inte är orimligt dyr kommer jag nog att testa!

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Varför inte odla något själv istället - moina, grindal, bananflugor, hoppstjärtar odlar jag själv. Även mikromask och vinägermikro till ynglen. Och artemia kan man ju alltid kläcka. Metmask odlar jag om jag behöver över vintern. Metmask och maggots brukar dessutom säljas under fiskesäsongen på den lokala affären för hobbyfiskare. Nu måste jag gå och mata med moinan.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Jag vet inte vad som skulle passa för dvärgkulorna Frågade springhalen.dk och fick ett vänligt svar att dvärgkulor är intressanta fiskar och en hänvisning till dwarfpuffer.com men inget svar på min fråga. Dessutom bor jag i lägenhet och är lite rädd för att det ska lukta. Men om du har ett bra tips på passande storlek och gärna luktfritt testar jag gärna!

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag tog en snabbtitt på www.dwarfpuffers.com och bananflugor och maggots passar nog inte. Och det bör nog helst vara metmaskbabies i så fall (dvs odling i så fall). Men moina och grindalsmask borde sitta fint i så fall. Men helst ett akvarium nedlusat med små "kanelbullesnäckor". Nu skall jag mata resten av burkarna med mina grindalare.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Det får nog bli ett besök på Södermalm för att inhandla lite grindalar, tack för tipset!
              Kanelbullarna blir uppätna direkt så ett nerlusat kar blir det aldrig. Fast jag har i och för sig en invasion av malayser i dvärgkulkaret - de rackarna kommer bara fram när det är mörkt! Har försökt att tända upp karet när de är framme men innan kulorna har vaknat är malayserna nere i sanden igen!

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Tror att kulorna skulle bli väldigt glada om dom fick levande, men varför ger du dem inte fryst mellan snäckmålen?
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Det gör jag men jag vill gärna få in lite mer variation i deras diet. Det enda de kan tänka sig att äta av det frysta är vita, och mera tveksamt, svarta mygglarver. Cyklops, daphnier, krill och förmodligen några saker till som jag har testat vägrar de att ens fundera på om det kunde vara ätbart. Tur man har snäckor i karet som håller rent! Sen får de räkor (såna som jag äter själv) och räkrom från dessa. Sen har jag ju andra fiskar som säkert skulle uppskatta levande foder också.

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Nu är det ju inte tid för det men pyttesmå trädgårdssniglar brukar de äta med glädje. Annars har mina gillar mysis också.

                    /David
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Mina dvärgkulor käkar fryst vuxen artemia med förtjusning. De gillar också Moina skarpt. Nykläckt artemia är däremot för smått för dem, de ser dem inte. Andra firrars fenor står också rätt högt på menyn, så de får oftast gå för sig själva. Hos mig har de utrotat Malajer i flera burkar.

                      Hilsen,

                      /P
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • jenmad
                        • March 2009
                        • 579

                        #12
                        Finns inte så många sniglar på min balkong... Mysis tror jag inte att jag har testat, får göra det när jag handlar fryst foder nästa gång. Eller körde du med levande mysis, var man nu kan få tag på det?

                        Hälsningar
                        Jennifer

                        Kommentar

                        • jenmad
                          • March 2009
                          • 579

                          #13
                          Fryst vuxen artemia kommer också att testas! Moina ratade de tyvärr (brukar svälta dem en eller två dagar innan jag testar något nytt och göra om det två-tre gånger innan jag ger upp). De enda fenorna de har tillgång till är varandras och oto-fenor!

                          Hälsningar
                          Jennifer

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ja e på! vi snackar mer imorgon om köpet
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • jenmad
                              • March 2009
                              • 579

                              #15
                              Klart att dina fiskar får vara med och dela på det gottaste som finns. För fiskar alltså. Själv föredrar jag pizza

                              Hälsningar
                              Jennifer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...