Vilket fryst foder är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Vilket fryst foder är bäst?

    Vilken sort av alla mygglarver eller andra frysta fodersorter är bäst för Aphyosemion Australe?
    Vh Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det frysta foder som jag föredrar är cyclops eftersom det också förstärker färgerna på fisken.
    Det funkar till alla fiskar.

    Annars det mest näringsrika är väl räkmix men det passar väl bäst till lite större fiskar.

    Till stora carnivora arter så är också artemia ett bra foder.

    Bannlyst är självklart röda mygglarver. Övriga mygglarver (vita och svarta) är det väl egentligen inget fel på - men cyclops är både bättre och billigare så det finns liksom ingen anledning..........
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Är det någon som vet om man kan beställa startkulturer till småmask(kommer inte ihåg vad de hette) och bananflugor från Södermalms akvarieaffär?
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • boring
        • April 2009
        • 67

        #4
        japp det kan man det är grindalmask du tänker på han har iofs också vinägermicro
        /borin

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Det finns en del fiskar i mitt ena akvarium som spottar ut cyklops! Men det händer aldrig med svarta mygglarver. Konstigt.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Fiskar vet ju oftast inte vad som är bra för dom, mina vägrar att äta annat än artemia.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Fiskar vet ju oftast inte vad som är bra för dom, mina vägrar att äta annat än artemia.
              Uppriktigt så tror jag dig inte riktigt. Vänjer man dom vid en viss sorts foder så tror de att bara det fodret går att äta.
              Det är bara att svälta dom en tid så lär de sig att annat foder funkar lika bra.

              Kommer ihåg när jag hade affär så var det många som klagade på att deras papegojor bara åt solrosfrön - vilket gjorde att de så småningom fick fettlever och dog.
              Det var bara att svälta papegojorna så lärde de sig äta annat foder - samma me fiskar.

              Har man ett akvarium - mata alltid med en varierad kost. Visst kan man köra ett högvärdigt foder som ensamfoder men välj då åtminstone ett torrfoder som är bra mycket näringsrikare än frysfoder.


              Jag har haft akvarium i minst 35 år och alltid haft mellan 10 och 500 akvarier och aldrig någon gång har det hänt att jag inte fått fiskarna att äta det jag vill att dom skall äta.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Du ha med all säkerhet rätt, jag provade i någon vecka med räkmix, men A.hongsloi som var van vid artemia från affären ville inte ha det, det hade kanske funkat om jag var mer ihållig, däremot spottar dom ut torrfodret som jag har till tetrorna och det har jag matat med ett tag.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  mysis fångat i skärgården är min favvo
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Vill bara passa på att flagga lite för artemia! Vuxen artemia är mitt absoluta favvoritfoder, alla fiskar älskar det, alltifrån hungriga glupska barber till den mest kräsna discus! Storleken på fodret gör oxå att det passar till både små och stora fiskar, helt enkelt det bästa frysfodret enligt mig åtminstone som ett allroundfoder.
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Uppriktigt så tror jag dig inte riktigt. Vänjer man dom vid en viss sorts foder så tror de att bara det fodret går att äta.
                      Det är bara att svälta dom en tid så lär de sig att annat foder funkar lika bra.

                      Kommer ihåg när jag hade affär så var det många som klagade på att deras papegojor bara åt solrosfrön - vilket gjorde att de så småningom fick fettlever och dog.
                      Det var bara att svälta papegojorna så lärde de sig äta annat foder - samma me fiskar.

                      Har man ett akvarium - mata alltid med en varierad kost. Visst kan man köra ett högvärdigt foder som ensamfoder men välj då åtminstone ett torrfoder som är bra mycket näringsrikare än frysfoder.


                      Jag har haft akvarium i minst 35 år och alltid haft mellan 10 och 500 akvarier och aldrig någon gång har det hänt att jag inte fått fiskarna att äta det jag vill att dom skall äta.
                      Har du lyckats få Dario Dario att äta saker som dött vill jag gärna ha tips!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        Vad som är bäst beror väl lite på fiskens storlek och om de är yt- eller bottenorienterade. Frusen vuxen artemia är en favvo här, de flesta "kinkiga" fiskar tar det med förtjusning (Apisto och gobys t ex). Cyclops funkar bra till små firrar, likaså röda plankton. Bosmider kan gå ned, men inte alltid. Vita mygg tycker jag funkar hyfsat till en hel del större killis/ytlevande fisk, en del av de vita mygglarverna innehåller luft så de flyter. Enkelt och bra är räkmix, ffa den med vitlök i. Med en gnutta tillvänjning så tar otroligt många arter detta med förtjusning, från rätt små fiskar (smula sönder den) till större (tina den så de inte får ner en "isbit" i magen). Mysis och krill brukar tas av lite större ciklider, likaså Machrobrachium rosenbergii (den hittar man inte i zoobutikerna, däremot i asiatiska livsmedelsbutiker). Den sistnämnda är en sötvattenslevande räka som brukar säljas i storlekar på 2-4 cm. Större ciklider, Channa och Tanganyikaålarna kastar sig över dem, och det är en rejäl munsbit. Tina dem innan matning. Svarta mygg brukar vara dassiga efter infrysning, har aldrig lyckats bra med dem. Röda mygg är totalt bannlysta här också, likaså tubifex.

                        Till Dario dario hade jag provat med vuxen artemia. Tror de tar det rätt snabbt. För att inte få med så mycket bös från frysmat så brukar jag tina den i en liten burk vatten. Väl tinat så häller jag hela rasket i en finmaskig håv och sköljer av allt snabbt i kallvatten. Återigen ned i en liten burk vatten, som jag sedan matar från med hjälp av en medicinspruta från Apoteket. På sprutan har jag satt ca 20 cm luftslang så jag enkelt kan punktmata en del fisk. Slug metod om man har olika firrar i burken - de kvicka stimfiskarna får en nypa torrfoder att knapra på och så trycker man ut frysfoder till långsamma Apisto som står nedanför. De lär sig snabbt att strunta i torrfoder (som de fö sällan äter) och letar aktivt efter luftslangen.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Har du lyckats få Dario Dario att äta saker som dött vill jag gärna ha tips!
                          Jag skrev inget om att fodret måste vara "dött".

                          Men visst det finns arter som bara vill ha levande men de allra flesta av dom kan man dock lära till att äta annat
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Vad som är bäst beror väl lite på fiskens storlek och om de är yt- eller bottenorienterade.Hilsen,

                            /P
                            Samt om det är en herbivor, omnivor eller carnivor art.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • lasselothar
                              • September 2010
                              • 59

                              #15
                              Röda mygglarver bannlysta? Ser att jag har det i frysen, har matat 2 ggr med det o fiskarna verkar glada. Ursäkta en okunnig nystartad akvarists (eller iallafall på väg att bli länner jag) fråga. Kan du utvecklavarför? MVH/Lasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...