Bra foder för räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Bra foder för räkor?

    Kan någon tipsa om ett bra räkfoder som jag kan mata mina körsbärsräkor och dess yngel med ?

    Just nu matar jag inte räkorna med något speciellt, utan droppar ner algtabletter då och då, squach och gurka.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Torkade brännässlor som du smular ner i en foderburk och ger dem ska tydligen vara ett toppenfoder. Jag har dock själv inte testat det, men det blir til att dra på sig handskarna till våren.
    Mina räkor matar jag annars med räkfoder/pellets på burk som de flesta affärerna har hemma. Algtabletter funkar bra det med...vill du lyxa till det så finns det lite gottigt här: http://www.ebishop.se/
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Jag matar mina med algtabletter och ärtor och ibland får de flingfoder som jag blöter ner så att det sjunker.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Det jag använder, och som verkligen tar fram den röda färgen åtminstone på red crystals är Ocean Nutrition: Shrimp Wafers

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Är det någon som vet om Biomax är ett bra foder ?

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Vet inte vad fodret jag har heter eftersom jag inte har någon burk till det. Men kan helt klart säga att det var värt priset för riktigt foder som gör att räkorna får bättre färg. Efter 1-2 veckor förändrades färgen hos mina CR avsevärt, de nästan lyser även fast de är av låg grad.

            Tidigare matade jag bara med vanliga flagor och algtabletter, billigare men resultat därefter.

            Kommentar

            • Marielle Hasselblad
              • January 2013
              • 1

              #7
              Hej! Snälla hjälp mig, jag vill så gärna hitta ett bra foder till min filterräka och vill inte klogga ner akvariet och förstöra balansen på värdena, (då vissa skrev att man skulle mata 3 ggr /dag med flingor..) Är det bästa alg tabletter? Just nu blöter jag upp sköldpaddsmat pellets och ger räkan (
              Det innehåller: Wheat Middings, Soyböne mjöl, vetemjöl, fiskmjöl, Majsmjöl, Spitulina, fiskolja, Soylecitin, Diacalcium Phospate, L-Abcorbyl - 2Polyphospate, (källa till vitamin C) Choline Chloride, Vitamin E tillskott, Niacin tillskott, Calciumpatothenate, Riboflavin, Thiamine Mononitrate, Bioyin, Pyrodixine Hydrochloride, Folic Acid, Vitamin A Acetate, Vitamin D3 tillskott, Vitamin B12 tillskott, Manganese Sulfate, Zink Sulfat, Ferrous Sulfate, koppar sulfat, Sodium Selenite, Potassium Iodate, Propionic Acid (en naturell bevaringsämne).

              I alla fall.. jag har även körsbärsräkor som jag ger riktiga små räkpellets till. Läste även detta:
              Self-made food for filterräkor:
              - Group 1: Eklöv, Valnötlöv, Hasselnötlöv, Svartvinbärslöv, Nesslor, Hokkaido pumpa, normal räkfoder, algae wafers. Dry them and pulverize them in a mortar. Can be fed every day.
              - Group 2: Skalad Artemiaägg, Spirulinapulver, levande små Artemia, levande Cyklops, levande Moina, Ärtor (cooked and then mashed), Liquifry 2, pollen. These things they get max. twice per week due to high protein content.


              Låter dock lite jobbigt att gå omkring och leta löv (som dessutom inte bär på tungmetaller!)

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Jag kör på en varierad kost (vem vill käka samma mat varje dag ) och då samma käk som fiskarna får. Diskusgranulat (en storfavorit), algtabletter, mygglarver, flingfoder, döda växtdelar, alger och ett och annat ancistrusyngel som stryker med...
                / Marcus

                Kommentar

                Arbetssätt...