Olika arter, foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Olika arter, foder?

    Hejsan!
    Dagens dumfråga =)

    Jag ska hålla diskus i mitt akvarium tillsammans med Kardinaltetror, några malar och kanske, kanske någon dvärgciklid.
    Tänkte börja nu med att sätta in första fiskarna, kardinaltetra.
    Funderar kring fodret. Om man nu har 3-4 arter hur fungerar det med foder så att alla mår bra och är nöjda.

    Exempel. Ung-diskusarna kommer få oxhjärta el. Stendkers foder tänkte jag, hoppades att pansarmalar el. liknande skulle damsuga på rester. Men vad ger man kardinaltetran?
    Och om de har olika foder, hur gör ni för att tetrorna ska få i sig sin mat och diskusen sin =P
    Eller käkar diskusen upp sin mat, tetrorna slåss om resterna som blir kring diksusen och malarna det som når botten?

    Mvh Bass
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De brukar äta samma mat och du behöver inte tänka på någon specialkost annat än till malarna som kan behöva lite grönt tillskott då och då. Räkmix och artemia är bra mat för alla i karet, oxhjärta kan vara lite för mycket i inredda kar samt till en del andra fiskar än diskus...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #3
      Tja Anders!
      Hmm räkmix. Kan man köpa det färdigt?
      Vill ju att alla ska få nyttig mat och att diskusarna ska få så goda möjligheter som möjligt att må bra, växa fint och hålla sig friska =)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jodå, det finns färdigt att köpa, men blir betydligt billigare att göra själv. Det finns även en annan frysmat som heter Seafood mix som är poppis med, men kan vara lite svårare att få tag på.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...