Maltabletter -Gräsklippar Mollys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Fishface
    Nån blandning min nya djuraffär har packeterat, ser ut om Spirulinapellets men dessa är packeterade i omärkta påsar, men herregud de äter allt, jag skulle kunna slänga ner bacon och de skulle äta det!
    Dom skulle säkert äta det men det är inte hälsosamt

    Mollys skall ha mycket grönt och VISSA maltabletter är därför bra för dom. Det finns ju nämligen både maltablletter som är för herbivora malar som för carnivora.

    Men har du herbivora malar och du har ett foder som är lämpligt för dom så mata på kvällen efter att ljuset har släckts
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Mollys skall ha mycket grönt och VISSA maltabletter är därför bra för dom. Det finns ju nämligen både maltablletter som är för herbivora malar som för carnivora.
      Lånar tråden lite

      Nu tror jag ju inte att det är direkt farligt för dem att äta artemia (som jag matar med för mina cikliders skull), men finns det något sätt att få dem att äta lite mindre av det? att mata med flingor först hjälper inte, de äter först upp flingorna för att sedan fortsätta med efterrätten med en aptit som heter duga, det funkar inte heller att mata med båda samtidigt då de väljer artemian före flingorna

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Narien
        Lånar tråden lite

        Nu tror jag ju inte att det är direkt farligt för dem att äta artemia (som jag matar med för mina cikliders skull), men finns det något sätt att få dem att äta lite mindre av det? att mata med flingor först hjälper inte, de äter först upp flingorna för att sedan fortsätta med efterrätten med en aptit som heter duga, det funkar inte heller att mata med båda samtidigt då de väljer artemian före flingorna
        Som jag skrev ovan så mata malarna när man släcker ljuset.
        Hur farligt det är att mata med felaktigt foder beror på vilka arter det rör sig om
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          #19
          Jag menade inte malar, jag menade mer allmänt om hur man kan skilja black molly från att äta andra fiskars mat, men jag antar att det inte finns något direkt "trick".

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Narien
            Jag menade inte malar, jag menade mer allmänt om hur man kan skilja black molly från att äta andra fiskars mat, men jag antar att det inte finns något direkt "trick".
            Man bör helr enkelt inte hålla extrema herbivora arter ihop med extremt carnivora arter eftersom de har helt olika tarmsystem
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 October 2010, 12:31.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Narien
              • August 2010
              • 181

              #21
              >.< okej, tack

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #22
                Ursprungligen postat av Narien
                Jag menade inte malar, jag menade mer allmänt om hur man kan skilja black molly från att äta andra fiskars mat, men jag antar att det inte finns något direkt "trick".
                Så här gör jag: Släpp först ned ett par algtabletter på en sida karet, helst motsatt från där cikliderna brukar äta. Ganska snart är alla mollys där och trängs för att få en tugga. Sen kan du lugnt mata med artemia eller annat till cikliderna. Haken med denna metod är att vissa ciklider ibland också vill vara med på algtablettskalaset men det brukar funka rätt bra tycker jag.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Fishface
                  • October 2010
                  • 385

                  #23
                  Tack för all hjälp!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...