Grindalsmask - sojamjöl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Grindalsmask - sojamjöl

    De flesta matar väl idag sin grindalsmask med vällingpulver. Men jag har sedan en vecka tillbaka matat med sojamjöl av två skäl - det är billigare och betydligt rikare på protein. Så här långt verkar allt vara väl och det enda jag kan anmärka på att sojamjölet är "stickier" än vällingpulvret och således lite besvärligare att mata med. Någon annan som provat eller hört/läst något? Andra matförslag?
    Killies is a lifetime passion
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Hm. Inte testat det, men det blir inte skitigare i substratet av det då?

    Ett av argumenten till att använda välling har ju varit att det innehåller så mycket vitaminer och annat och att fisken sedan får i sig det - men jag vet inte om det funkar i praktiken?

    De verkar ju å andra sidan äta det mesta, men det enda jag skulle oroa mig för är väl att det skitar ner för mycket och fördärvar kulturen.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag var också orolig för effekten på substratet men har ännu inte märkt något problem med detta. Men då har jag ju endast kört det i en vecka. Och eftersom jag har hoppstjärtar i kulturerna sätter jag om dem efter ung en månad.
      När jag hade grindalsmask på 1980-talet matade jag med en havregrynsmet.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • SenorBastardo
        • November 2006
        • 121

        #4
        Som Gustav skrev, välling innehåller ju väldigt mycket vitaminer. Behöver fisken verkligen så mycket proteiner? Risken är väl att det kommer ut i andra ändan och skitar ned burken.

        Men kul att du prövar! Om man inte testar får man aldrig veta.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Så här drygt året senare kan tilläggas att det går definitivt lika bra med sojamjöl...
          Och rimligen är grindalsmasken ifråga nu mer proteinrik föda än tidigare.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • lilleulv
            • July 2007
            • 208

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Så här drygt året senare kan tilläggas att det går definitivt lika bra med sojamjöl...
            Och rimligen är grindalsmasken ifråga nu mer proteinrik föda än tidigare.
            Lästa på ett eller annat forum en gång i tiden, att du fodrade med mindra fiskpellets, och det gör jag nu med stor succes. Tack för det rådet.
            Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Har inte längre grindal, men körde dem ett tag. Tyckte det funkade super med bröstmjölksersättning. Visserligen rätt dyrt, men man sprinklade bara ut lite på undersidan av "täckglaset" och så satt masken där. Som substrat fick jag tipset om "växtlera", typ det som Janne Wester säljer i sin butik eller som Akvarieteknik har under namnet "ECS - Easy Care Substrate". Kan se torrt ut, men håller fukt mycket bra. Kulturerna överlever ett rätt bra tag utan skötsel (fast det ser dött ut, bara duscha med lite vatten, börja mata och så är masken där igen).
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              Arbetssätt...