Tradera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Tradera

    någon som erfarenhet av att köpa torrfoder på tradea.

    verkar finns några som köper in i bulk, och sedan packar om.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Köpt tabletter till mina malar, och en kompis köpte bulk torrfoder som var ompackat, båda med bra resultat,
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nackdelen är att du inte vet när datumet går ut på fodret, och även om de säger det kan man aldrig lite på att det stämmer. Nu äter fisken fodret även om bäst före datumet är utgången, men fodret har troligen förlorat en del nyttigheter.
      Själv skulle jag fundera både en och två gånger innan jag köper sådant foder.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Problemet är att man inte vet hur länge det varit öppnat. Personen som köper in i bulk och packar om i zip-påsar eller liknande kan ju ha haft dem liggande länge, lika så kan fodret ha varit gammalt redan från början när det packades om. En obruten förpackning med datummärkning är det enda sättet att säkert veta om fodret är nytt eller gammalt.

        Många zoobutiker säljer ut bulkförpackningar billigt när datumet har gått ut eller börjar gå ut. Bulk säljs det inte lika mycket av eftersom få håller sådana mängder med fisk att det är nödvändigt att köpa bulk. Hur ska man då veta att de på Tradera inte utnyttjat detta och köper in gammalt billigt utgånget foder för att sedan sälja dyrare? Inget bevis finns eller behöver ges på att det är fräscht på tradera, mer än säljarens ord då möjligen men det är ju långt ifrån något bevis.

        Foder är inte särskilt dyrt nytt i butik heller men där får man säkerheten med sig hem om att fodret ligger i obruten förpackning och med datummärkning på burken som talar om ifall det är nytt eller gammalt. Helt klart säkrare än att kanske handla hem gammalt foder utan vitaminer på Tradera. Jag tycker att det är väldigt viktigt att fodret man ger är fräscht och nyttigt för fiskarna, annars kan man ju lika gärna sänka ner ren smuts i karet.

        Nej personligen tycker jag att ompackat foder är allt för osäkert. Jag betalar gärna några kronor extra och köper det i butik istället där jag dessutom kan kontrollera datum innan jag betalar.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Där var du snabbare ansjo
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Säger frugan med, men det var samma svar!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              tja....misstänkte att ni skulle säga som ni har sagt...har samma misstankar.....

              får bli en tur in till stan och bunkra upp lite....



              //
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                säger frugan med, men det var samma svar!
                ha ha ha
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Jo ni har helt rätt, men jag tyckte det kunde vara värt att prova. Tabletterna jag köpte hade jag kanske bara tur med. Men kört med dom ett tag nu och mmalarna växer som dom borde och verkar må bra,så verkar funka som det ska.
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...