Vilka problem av röda mygg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Vilka problem av röda mygg?

    Om man bortser från den allergiska aspekten vid hantering av röda mygglarver vilka problem har folk då stött på vid utfodring med detta foder, exempelvis vilka fisksjukdomar eller problem med vattenvärden har man misstänkt som en direkt eller indirekt följd av utfodring med detta foder?

    Ju fler som har tid och lust att svara desto intressantare skulle det bli, så snälla: ta er en stund och svara på frågorna och berätta om era erfarenheter. Jag förstår att ingen direkt kanske kan bevisa några fall men egen misstanke och erfarenhet väger tungt, speciellt om man lägger in det i ett sammanhang där fler eventuellt har samma erfarenhet eller misstanke.

    1.) Vilken är den främsta orsaken till att du började/provade utfodra med röda mygg?
    (Exempelvis råd från zoobutik, bekant, nätet mm.)

    2.) Hur ofta och under hur lång tid utfodrades fiskarna med röda mygg innan problemen uppstod? (Ungefärligt)

    3.) Utfodrades fiskarna med röda mygg från ett och samma fabrikat eller fler?

    4.) Uppmärksammades några problem/sjukdomar på fiskarna?
    (Om ja)
    * Vilka symtom/problem?
    * Vilken fiskart visade symtom?
    * Visade alla fiskar i karet symtom eller bara vissa?
    * Krävdes det medicinering eller annan åtgärd för att häva problemet?
    * Avled någon fisk?

    5.) Uppmärksammades problem med vattenvärdena eller vattenkvaliteten?
    (Om ja)
    * Vilka värden påverkades och hur?
    * Vilka vattenproblem uppstod?

    6.) Hur snabbt påverkades karet (vatten och/eller fiskar) efter utfodringen? (Ungefärligt)

    7.) Har du slutat med utfodring med röda mygg?
    Om ja: Vilken är den främsta orsaken?
    Om ja: vilken fodertyp har du valt istället?
    Om nej: har du vidtagit några speciella försiktighetsåtgärder för att undvika framtida problem?

    8.) Skulle du avråda andra att utfodra med röda mygg?
    (Om ja: varför?)
    (Om nej: varför?)

    9.) Något annat du vill ta med som känns viktigt?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    1.) Vilken är den främsta orsaken till att du började/provade utfodra med röda mygg?

    Råd från zoobutik

    2.) Hur ofta och under hur lång tid utfodrades fiskarna med röda mygg innan problemen uppstod? (Ungefärligt)
    Ca 2 månader


    3.) Utfodrades fiskarna med röda mygg från ett och samma fabrikat eller fler?
    Ett fabrikat, Fina fisken.



    4.) Uppmärksammades några problem/sjukdomar på fiskarna?
    Ja.
    Matvägran, stressteckningar, avmagring, inaktivitet, till sist död.
    Fig 8 - kulfisk.
    Bara vissa arter
    Ja
    Ja

    5.) Uppmärksammades problem med vattenvärdena eller vattenkvaliteten?
    Nej

    6.) Hur snabbt påverkades karet (vatten och/eller fiskar) efter utfodringen? (Ungefärligt)
    1 månad

    7.) Har du slutat med utfodring med röda mygg?
    Har slutat. Anser att fodret drar med sig bakteriella sjukdomar.
    Flingfoder, fodertabletter.

    8.) Skulle du avråda andra att utfodra med röda mygg?
    Avråder. Fodret odlas ofta i nedsmutsade vattendrag. Vattnet dras med vid frysningen.

    9.) Något annat du vill ta med som känns viktigt?
    nej
    Senast redigerad av Jens A.; 16 September 2010, 15:23.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Suveränt Jens, tack för att du tog dig tid
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        1.) Vilken är den främsta orsaken till att du började/provade utfodra med röda mygg?

        Det är ett lätt-tillgängligt frysfoder.

        2.) Hur ofta och under hur lång tid utfodrades fiskarna med röda mygg innan problemen uppstod?

        Problemen uppstod nog ganska omgående, inom några dagar, men eftersom jag har många olika foder och normalt ger räkmix som huvudfoder och annat bara nån gång i veckan, tog det ett bra tag innan jag började lägga ihop ett och ett.

        3.) Utfodrades fiskarna med röda mygg från ett och samma fabrikat eller fler?

        Mina problem har alltid kommit när jag använt Fina Fiskens frysta röda mygglarver.

        4.) Uppmärksammades några problem/sjukdomar på fiskarna?
        (Om ja)
        * Vilka symtom/problem?
        * Vilken fiskart visade symtom?
        * Visade alla fiskar i karet symtom eller bara vissa?
        * Krävdes det medicinering eller annan åtgärd för att häva problemet?
        * Avled någon fisk?

        Symptomen är "buksot", dvs inflammation i bukhåla/tarm, ofta tillsammans med blödningar kring analen och vit trådig avföring (dvs diarré).
        Jag har sett det på en räcka olika fiskarter, möjligen att extra många ciklider och L-malar dött.
        Normalt sett får en eller ett par fiskar buksot inom någon dag till en vecka efter matning med röda mygg.
        Alla fiskar som fått symptomen har dött.

        5.) Uppmärksammades problem med vattenvärdena eller vattenkvaliteten?

        Nej.

        6.) Hur snabbt påverkades karet (vatten och/eller fiskar) efter utfodringen? (Ungefärligt)

        De dödsfall jag anser berott på röda mygglarver har kommit inom en vecka, dvs det går fort.

        7.) Har du slutat med utfodring med röda mygg?
        Om ja: Vilken är den främsta orsaken?
        Om ja: vilken fodertyp har du valt istället?
        Om nej: har du vidtagit några speciella försiktighetsåtgärder för att undvika framtida problem?

        Ja, jag har helt slutat med röda mygg. Anledningen är att jag inte vill döda mina fiskar. Mina huvudfoder just nu är räkmix, dr Bassleers pellets, och laxpellets för yngel.

        8.) Skulle du avråda andra att utfodra med röda mygg?
        (Om ja: varför?)
        (Om nej: varför?)

        Ja. Det finns snabbare, säkrare och effektivare sätt att avliva sin fisk.

        9.) Något annat du vill ta med som känns viktigt?[/QUOTE]

        Jag är övertygad om att problemet med Fina Fiskens röda mygglarver är att larverna är halvruttna och har gigantiskt höga halter bakterier eller bakterietoxiner, dvs fisken dör av matförgiftning. Det är mycket lätt att döda fisk med rutten mat.

        Det är visserligen ett svagt bevis men jag har vid ett tillfälle testat Åleds frysta röda mygglarver, och ingen fisk dog.
        Senast redigerad av Azur; 16 September 2010, 12:33.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Azur;1449442[B
          8.) Skulle du avråda andra att utfodra med röda mygg?[/B]
          (Om ja: varför?)
          (Om nej: varför?)

          Ja. Det finns snabbare, säkrare och effektivare sätt att avliva sin fisk.
          LOL
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...