Får det bara inte att funka..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tildare
    • April 2010
    • 18

    Får det bara inte att funka..

    Halloj på er.

    Läste på Zoopet om att själv "odla" Artremia, så självklart testa jag.

    Jag har ett ca 60l kar att odla dem i + en värmare så klart.

    Jag har följt de anvisningar som är på förpackningen + inlägget här på Zoopet.

    Jag börjar med en petflaske kläckare för att efter 36-48 timmar suga upp botten satsen över till akvariet. (Syeresten på 10% effekt körs i kläckaren)

    Jag har testat detta ca 3-4ggr nu utan att få det och ta sig.

    Försök 1: Fick en bra kläckning med en massa små simmare...4 dygn senare var alla döda.

    Försök 2: Fick bra kläckning..men råkade flytta en växt från mitt stora akvarie för att syresätta lite mer..denna växt var full med Guldfiks ägg = hela odlingen uppäten på 1 dygn.

    Försök 3: ser inte en levande räka efter kläckning.?

    Det jag matar med är äggula (Kokt)+vatten mycket sparsamt.


    Är det så komplicerat eller gör jag något helt galet?

    I övrigt håller jag mig till tipsen på Zoopets inlägg hur man odlar, förutom salthalten som jag håller mig till instruktionerna på äggburken.

    Någon som har lite tips/råd?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ska du odla för att mata eller för att växa upp? för om du ska ha det till matning så ska du ge dom som mat så fort de kläkts..inom ett dygn.

    jag kör luftpumpen på 100% . så det blandas runt ordentligt.

    Kommentar

    • Tildare
      • April 2010
      • 18

      #3
      Sorry..missa hela grejen..

      Målet är att få en fungerande miniatyr odling, där de lever och skapar nya småräkor.

      Skall jag vara ärlig är det bara en idee som jag vill se om den fungerar.

      Tanken är att ha en stark levande kultur i akvariumet där man då och då kan ta lite räkor till mina fiskar men målet är att de skall leva och frodas.

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Nu vart de ett tag sedan man drog up vuxna artemia, men jag körde phytoplankton som mat åt dom vilket verkade fungera bra.
        Sen ökade jag saliniteten vartefter att dom växte(läste någonstans att de var önskvärt).
        Inga massiva skördar men det var mest för att experimentera lite.

        Det finns odlingskar där du odlar Phyto och artemia ihop, man har en skiljevägg med ett hål som är täckt med fin duk(typ de man har i återanvändningsbara kaffefilter). På ena sidan finns phyto som odlas med en lampa o lite näring på andra sidan finns artemia.
        Lite Phyto pumpas sedan över några gånger per dag för att mata artemian, nätfiltret gör att balansen bibehålls mellan delarna av akvariet.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Du måste ha bräcktvatten?!?! Salt i vattnet..... Annars överlever dom inte... dom kläcks men överlever ej.. Så bräckt vatten och mer än 10 % luft det ska dras runt ordentligt.
          Sen kan det ta längre tid för ägg ibland.. Ibland tar det 12 timmar ibland 24 kan till och med ta 3 - 4a dagar.. Har en stor odlig artemia sen många år tillbax till min kampfisk odling.

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            För att få ut hela inlägget. Du kan inte bara ha bräcktvatten i behållaren du har äggen i.. Du måste ha det överallt där den nykläckta artemian kan simma... Antar att du har en hatch and release funktion.. Att dom kläcks i behållaren och sen kan simma rakt ut i akvariet? Alltså måste du ha bräckt vatten i hela akvariet..

            Och absolut om du vill att det ska sköta sig själv sen... Då måste du ha bräckt vatten i ditt 60 liters kar hela tiden...

            Kommentar

            • Tildare
              • April 2010
              • 18

              #7
              Jag har bräcktvatten i både kläckare och karet.

              Enl beskrivningen på burken skall man ha 1/4 tsk /liter salt, jag har funderingar om detta är för lite.

              Skall köra som Zoopet säger nästa runda.. 1msk/liter.

              Vad ger man dem som mat? Helst något man har hemma, det jag har läst om på nätet och använder är följande...

              Man kokar ett ägg så att gula är "restaurang hård" sen lägger man den i en påse med ca 1/2 dl vatten och krossar/rör runt tills man har en flytande blandning.
              Detta ger man sedan några droppar /dag.

              Well jag skall göra rent karet och börja om i dag..även testa lite olika sätt att kläcka .

              En vanlig petflaskelösning med syresten och sen glassburken (Som finns beskriven på zoopet).


              När du säger "Antar att du har en hatch and release funktion" hur menar du då?

              Som du förstår är jag absolut ingen expert på området, snarare en nyfiken nybörjare.

              MVH/

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Till artmeia ja du det är en bra fråga.. du ska ha ett kar som har stått igång länge så där finns mycket alger o dylikt... om du inte har det så slänger du i lite spirulina pulver det kickar igång algväxten... Ägg gula nja jag vetefan med det.. Spirulina pulver är utmärkt så mycket vet jag.

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Jag läste inte helt såg inte att du körde pet flaska.. det finns otroligt bra artemia kläckare som du sätter i ditt akvarium.. så är äggen där i den är kopplad till syre pump och direkt äggen kläcks så kan artemian när den vill simma ut i karet.. skit bra. Det är en hatch and release




                  Den är SKIT bra du bara slänger i äggen där... så sköter det sig själv med hjälp av en syrepump värd vartenda krona... så får du igång din artemia odling det kan jag garantera dig

                  Kommentar

                  • Tildare
                    • April 2010
                    • 18

                    #10
                    Tack för alla tips!!

                    Redan beställt en hatch and release.

                    Kör just nu en ny sats i mitt akvarium rum i källaren.

                    men måste säga att hatch and release ser mycket bra ut.

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #11
                      Hatch and release så kommer du garanterat lyckas få igång din artemia odling

                      Kommentar

                      • Tildare
                        • April 2010
                        • 18

                        #12
                        Ville bara säga att nu funkar det... har ett gäng som simmaromkring och ser ut att ha det bra...nu skall vi bara se om de vill föröka sig oxå.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...