flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nettrax
    • February 2002
    • 790

    flingfoder

    Är det någon mer som råkat ut för att fiskarna inte gillar "färg"flingfoder?

    Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    #2
    Hej!
    Jag hade en Kampfisk hane förut som bara åt rödamygglarver. Testade allt annat men inget dög. Han var extermt kräsen.

    Mvh Maria

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej nettrax,
      Jag tror nog att alla någon gång har råkat ut för att fiskarna inte gillar en viss sorts foder.
      Nu är det tyvärr inte så att fiskarna tackar nej bara för att det är ett foder som är olämpligt för dem.
      Anledningen är istället oftast att det nya fodret luktar på ett sätt som fiskarna inte känner igen som något ätbart. De fattar helt enkelt inte att det går att äta.
      Ofta räcker det att låta fiskarna svälta ett par dagar och sedan mata med det nya fodret, då brukar de vara så desperata att de testar allt för att se om det är ätbart. På så sätt lär de sig att foder kan lukta på detta sätt också.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • nettrax
        • February 2002
        • 790

        #4
        Jag har försökt vänja dom vid fodret en tid nu, men det är bara pansarmalarna som äter det. Tänker fortsätta försöka för fodret var dyrt och jag har ingen lust att slänga det.

        Mvh. Ninni
        Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

        Kommentar

        Arbetssätt...